23948sdkhjf

Fødevareleverandører tjener på nicheproduktion

Danske fødevareproducenter kan vinde på nicheproduktion til detailkædernes private labels.
I takt med at salget af supermarkedernes egne mærker stiger, vokser sortimentet af private labels.

Coop og Dansk Supermarked opererer hver med tre typer af private labels i forskellige prislejer, hvoraf de dyreste kan være på niveau med klassiske mærkevarer. Salget ventes at stige kraftigt.

- I løbet af måske tre til fem år vil private label udgøre – i hvert fald – en tredjedel af detailhandelens fødevareomsætning, siger professor og direktør Klaus Grunert, forskningscentret MAPP ved Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, til Børsen.

Den danske fødevaresektor har flere fordele
Både salget i dag og i fremtiden giver danske producenter med specialiseret produktion muligheder for at tjene på nicheproduktion til kædernes high-end private labels, lyder vurderingen fra direktør i konsulentvirksomheden Food From Denmark, Karsten Nielsen.

- Vi er langt fremme med innovative produkter og kan sagtens være med. Samtidig har vi i Danmark eksporteret fødevarer i mange år og er dygtige til det, siger Karsten Nielsen.

Kombineret betegnelse
En virksomhed, som drager fordel af specialiseret salg til private labels, er Jens Møller Products i Lemvig, der fremstiller kaviarlignende produkter.

Mens virksomhedens salg af private label-produkter i dag er på ca. 5 %, ventes tallet af stige i fremtiden. For virksomheden er oplevelsen, at aftaler med detailkæder er med til at øge salget, mens der spares på markedsføringsomkostninger.

Ligesom andre virksomheder, der sælger et nicheprodukt som private label, har Jens Møller Products haft held med at få en aftale, hvor virksomhedens mærke, Caviart, kombineres med kundens logo og farver.

- Det betyder, at de får lidt sværere ved at skifte os ud, hvis en anden leverandør skulle vise sig. Men om vi får lov at bruge Caviart på emballagen, afhænger naturligvis af kunden, siger indehaver Jens Møller.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094