23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Toms giver Guld Barren nye klæder

Efter år med stagnerende salg vil slikproducenten komme forbrugerne i møde med nye produktvarianter

Det handler om at kunne tilfredsstille forbrugernes appetit på ny uden at pille ved produkternes DNA, når Danmarks største konfektureproducent, Toms Gruppen, i disse år investerer et større trecifret millionbeløb i at modernisere sin forsyningskæde, herunder fabrikkerne i Hvidovre og Ballerup.

- Vi har mange ikoniske produkter, og det bliver afgørende at kunne lave dem i forskellige forpakninger uden at lave om på selve grundessensen i eksempelvis Anthon Berg, siger administrerende direktør i Toms Gruppen Carsten Lyngsø Thomsen.

Han betegner konfekturemarkedet som mere traditionsbundet, end man umiddelbart skulle tro. Når det bliver jul eller påske, ved forbrugerne godt, hvad de vil have.

- Så jeg tror, det mere handler om at give forbrugerne den samme oplevelse i forskellige forbrugssituationer end om at revolutionere konfekturemarkedet, siger Carsten Lyngsø Thomsen.

Mere automatiseret pakkeri
Han har ved tidligere lejligheder betegnet investeringerne som de største i virksomhedens nyere historie. Millionerne skal blandt andet bruges på at bygge en ny produktion i Polen, men også på en række investeringer i de danske fabrikker, herunder et mere automatiseret pakkeri i Ballerup, hvor den ikoniske Guld Barre produceres.

Helt konkret investerer Toms blandt andet i et automatiseret anlæg til flow-i-flow-pakning, der gør det muligt at lave multiflowpakning med flere Guld Barre-produkter i samme pakning.

- Den investering, vi har gjort i Ballerup, er en stærkere automatisering af pakningen. Vi kan nu lave Guld Barren i andre pakninger og lancerer en række nye størrelser i 2019, siger Carsten Lyngsø Thomsen.

I stedet for at opfinde eksempelvis et helt nyt Heksehyl eller en ny Guld Barre vil Toms groft sagt hellere tage udgangspunkt i det velkendte produkt og innovere på indpakning, forbrugssituation og så videre, uddyber direktøren.

- Meget af vores innovationskraft går på at lægge på ud fra den base, eksempelvis ved at lancere 10 grams Guld Barre, så forbrugeren kan bruge den i en ny forbrugssituation. Og det er blandt andet det, som det nye pakkeanlæg skal understøtte.

Drøjt marked
Investeringerne er et led i Toms 2020-strategi, hvor et stringent fokus på de klassiske produkter skal styrke salget på det danske marked og positionere Toms som nicheproducent i udlandet - særligt af Toms likørfyldte chokoladeflasker, som tegner sig for en stor del af den internationale omsætning.

Toms har i årevis døjet med stagnerende omsætning på et meget fladt konfekturemarked. Efter et 2016-regnskab med fremgang på bundlinjen bød 2017-regnskabet på en tæt på halvering af driftsindtjeningen fra 89 millioner kroner til 54 millioner kroner.

Ifølge Carsten Lyngsø Thomsen skal 2020-strategien netop gøre virksomheden bedre i stand til at tjene penge.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.113|instance-web01