23948sdkhjf

Regeringen skrinlægger klimamærke på fødevarer

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Klimaministeren erkender, at der ikke er opbakning til mærket fra erhvervslivet

Regeringens ambition om at indføre en frivillig klimamærkningsordning, der viser et produkts belastning på klimaet, er droppet.

Det skriver FødevareWatch.

Det sker, efter at en række aktører fra detailhandlen og fødevarebranchen mandag formiddag var samlet til et møde hos klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) om fødevarers klimabelastning.

- Jeg har ikke afskrevet muligheden for et klimamærke på den længere bane, men jeg lytter til, hvad branchen siger. Den fortæller, at et klimamærke er forbundet med mange vanskeligheder, og jeg arbejder ikke med noget, der ligger så langt ude i fremtiden, siger Lars Christian Lilleholt til FødevareWatch.

Til mødet deltog blandt andet repræsentanter for Coop, Salling Group og Dagrofa, mens også virksomheder som Danish Crown og Aarstiderne var mødt op.

Den brede vifte af aktører er i stedet blevet enige om at arbejde hurtigt for at lave en række gode råd og oplysninger til forbrugerne om, hvordan man handler dagligvarer med mindst mulig skade for klimaet. De forventes at blive præsenteret i løbet af et par måneder, og regeringen har afsat 24 mio. kr. over de kommende fire år til forbrugeroplysning.

- Det afgørende for mig er, at vi får lavet de rigtige guidelines til forbrugerne. Nu sætter vi os ned og kigger på alle de muligheder, der er, siger Lars Christian Lilleholt.

Regeringens ønske om at lave et klimamærke blev lanceret i oktober 2018 som en del af udspillet "Sammen om en grønnere fremtid."

Her stod der:

"Regeringen vil igangsætte en kampagne, der skal gøre det lettere at vælge klimaet til, selv i en travl hverdag. Med udgangspunkt i et klimamærke skal kampagnen gøre det lettere for danskerne at træffe grønne valg."

Stort set ingen opbakning
Til stede på mødet var også Paul Holmbeck, politisk direktør i Økologisk Landsforening. Han fortæller, at klimamærket blev diskuteret, men at det manglede tilslutning.

- Der var stort set ingen opbakning til klimamærket i dag. Det blev lagt i graven, fortæller han.

Han siger, at han er er overbevist om, at arbejdet med at tage ansvar i fødevare- og detailbranchen ikke stopper med fem gode råd til forbrugerne.

- Alle koncerner arbejder med deres egen klimaomstilling, men fokus her var, hvad vi kan gøre for, at forbrugerne bliver en drivkraft, siger han.

Den britiske detailkæde Tesco forsøgte helt tilbage i 2007 at indføre et klimamærke, men de opgav ideen få år senere. Den erfaring har været med til at få de danske detailkæder til at sige nej tak til et dansk klimamærke.

- Vi er ikke interesserede i at lave en klimamærkning, hverken på den ene eller den anden måde, siger CSR-direktør i Dagrofa Mogens Werge.

Mere positiv er man hos Salling Group, der driver Netto, Føtex og Bilka. Koncernen er egentlig lun på et klimamærke, men det bliver dog ikke til noget lige foreløbig. Det erkender CSR-chef i koncernen Annette Juhler Kjær.

- Det vil være uendeligt komplekst at lave et klimamærke, fordi det går dybt ud i produktionsleddet og på tværs af landegrænser. Det kan vi ikke objektivt lave i dag, og derfor er vi glade for, at ministeren inviterer til et bredt samarbejde om kloge klimaråd. Men vi skal være ambitiøse og åbne, når det gælder klimaet, og på sigt kan det jo være, at dygtige eksperter udtænker en model for, hvordan vi kan måle en fødevares klimabelastning på en troværdig måde, siger hun.

Arbejdet med at reducere danskernes klimabelastning, som stammer fra fødevarer, kommer til at foregå på tværs af Klimaministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet og Sundhedsministeriet.
Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Beiers chokolader hårdt ramt af solen

Landmad.dk får comeback

Toms Gruppen mistede næsten 10 millioner

Sultne kinesere sender slagterier på overarbejde i påsken

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Søstjerner kan blive næste ingrediens i fiskeolie-piller

Nyhedsbrev

Skagenfood: Salget steg, men overskuddet faldt

Online Avis Arkiv

Bryghus giver bærproducent store drømme

Medie: Dagrofa har tabt over 600 millioner

- Det koster at rydde op, siger ny topchef

København lancerer ny, ambitiøs fødevarestrategi

Forkerte kerner endte i hvidkålssalat

Valsemøllen er på opkøbsjagt

Mille Food på vej med tre nye produkter

Hungry.dk satser på hurtigt at overhale Just Eat

Ugens grin: Utilfredsstillende indsats

Årets første danske jordbær på hylderne i dag

De mange solskinstimer i april har skudt gang i den danske jordbærsæson

Kartoffelimperium får ny mand i front

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Stryhns debuterer som øko-producent

Kølevirksomhed investerer millioner

Ny aftale på plads for slagteriet på Bornholm

Crowdfunding: Halv million til Vilsund Blue på 21 minutter

Hov - der var gluten i glutenfri fisk

Nyt food cluster er en realitet

Sildekrig: Fyn og Bornholm strides om ’Christiansø’

Sushi-kæde lukker for at redde havet

Mayonnaise ramt af skimmelvækst

Økologiske marker fylder snart lige så meget som Fyn

Ris med risiko for insekter

Appetit på yoghurt og ost trækker salget op

Kaffekædestifter køber investorer ud

FødevareBanken og Thise Mejeri slår pjalterne sammen

Øko-salg vokser i dobbelt tempo i Rema 1000

Delika ramt af metal i kylling

"Dansk Kalv" skal være bæredygtig

Nyt bryghus lader Facebook-følgere få indflydelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ALPMA forhandles af Salicath ApS

Camatek ApS udvider maskinparken

Se hvad Kärchers SGV dampsugere kan gøre for dig !

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Ny svingkran efter påske?

Key Account Manager, der brænder for løsningssalg, søges til gazelle virksomhed

Spændende foredrag og generalforsamling i Nordjysk FødevareErhverv

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

User Management Component i Siemens TIA-portal V15

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Har du brug for en robust statisk glidestangsvægt?

Filterteknik A/S er blevet AAA-ratet

EOT Electronics of Tomorrow

Ara-El ApS: Finder Serie 67 relæer

Standarder og lovgivning – hvordan hænger det sammen?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

KJV og Flextek inviterer til EMO messe

Branchen samles i Odense den 7. juni

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

SERVI DORYL forhandles af Salicath ApS

KL Automatik bygger om

DesignSpark passerer 750.000 medlemmer

Netværks- og Energiseminar med virksomhedsbesøg

Send til en kollega

0.157