23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny tænketank skal se på danskernes madvaner

Det hjemmelavede aftensmåltid er i frit fald. Hvis danskerne fortsat skal have lyst til at lave maden selv, kræver det nye svar. Derfor har den selvejende institution Madkulturen nedsat en tænketank med kokke, bloggere og repræsentanter for landbrug og detailhandel, oplyser Madkulturen i en pressemeddelelse.

Om 10 år vil kun ét ud af ugens aftensmåltider være hjemmelavet i de danske familier, og hver anden dansker laver aftensmad på under 15 minutter.

Sådan lyder de dystre udsigter, hvis man fremskriver den selvejende institution Madkulturens årlige undersøgelse "Madkultur", der tager temperaturen på danskernes madvaner. På den baggrund har Madkulturen nedsat en tænketank med kokke, bloggere og repræsentanter for landbrug og detailhandel - en tænketank, der skal komme med nye svar på, hvordan vi fortsat har en folkeligt funderet madkultur i Danmark.

- Det hjemmelavede aftensmåltid er i frit fald, og det vil fundamentalt ændre vores madkultur. Ændringen får stor betydning for vores helbred og mentale velfærd, og den viden forpligter os til at gøre noget, siger Judith Kyst, som er direktør i Madkulturen, der hører under Miljø- og fødevareministeriet, og som er sat i verden for at holde hånden under dansk madkultur.

- Vi har et kollektivt ansvar her. Hvis vi som befolkning ikke har evnen til at lave maden selv og vide, hvilke råvarer, der er skidt eller kanel, så får det en voldsom social slagside på helbredsfronten, siger Judith Kyst.

Tiden er den største udfordring

- Vores arbejde skal ikke ende med en løftet pegefinger. Vi bliver nødt til at demokratisere den hjemmelavede mad, uden at man behøver gå i køkkenet i timevis. For det kommer ikke til at ske igen. Derfor skal vi komme med nye ideer til, hvordan man gør det hjemmelavede måltid simpelt, appellerende og konkurrencedygtigt, siger Anthony Aconis, der er designdirektør i Fireball, bestyrelsesmedlem i Madkulturen og formand for den nye tænketank.

"Madtanken" mødes tre gange årligt. Første møde holdes i dag, og årets tema er "Aftensmad i frit fald".

De sidder i Madtanken:

Adam Aamann-Christensen, kok og tv-vært

Anders René Jensen, indkøbsdirektør i Rema 1000

Ann-Christine Hellerup Brandt, mad- og livsstilsblogger på Valdemarsro.dk

Anne Sophie Lahme, kommunikatør og madskribent

Annette Juhler Kjær, Group Vice President, Public Affairs & CSR i Salling Group

Anika Madsen, kok og køkkenchef på Roxie

Anthony Aconis, formand for Madtanken og designdirektør i Fireball

Camilla Milsted Karstad, blogger

Christian Hüttemeier, kommunikationsdirektør i Landbrug og Fødevarer

Gorm Wisweh, kok og iværksætter

Iben Krogh Rasmussen, udviklingsdirektør for Tænketanken Frej

Jacob Grønlykke, medejer af Falsled Kro

Jakob Jønck, stifter af Simple Feast

Jan Algreen, adm. direktør. Søris A/S

John Wagner, adm. direktør, De Samvirkende Købmænd

Jonathan Leer, docent ved Professionshøjskolen Absalon

Kamilla Seidler, kok

Kasper Fogh, politik- og kommunikationschef i Cevea

Katrine Klinken, kok og kogebogsforfatter

Lars Sonne Hansen, forstander på Suhrs Højskole

Louise Køster, restauratør og bondekone

Thomas Roland, CSR-chef, Coop

Tove Færch, leder af Karolines Køkken

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02