23948sdkhjf

Han hjælper virksomheder ind i Latinamerika

Fødevarebranchen kan få "en skalérbar løsning"
Han har sendt masser af oksekød fra Sydamerika til Danmark, han kender de rette folk på snesevis af fjerkræslagterier i Brasilien, han taler både spansk og portugisisk - og nu sidder han klar til at hjælpe danske virksomheder ind på attraktive markeder i Latinamerika.

Christoffer Ulf er indehaver af rådgivningsvirksomheden Conexco, der med base i Aalborg er godt i gang med at gøre sig bemærket både herhjemme og i ikke mindst Brasilien og Chile.

Kunderne har hidtil mest været danske foodtech-virksomheder, der leverer udstyr til især slagterier, og som gerne vil have fodfæste i Latinamerika.

- Det handler om både svin, fjerkræ og ikke mindst aquakultur. Sidstnævnte kommer virkelig til at rykke i Latinamerika, og jeg kan næsten være bange for, at de danske leverandører mister toget derude.

- Der bliver lige nu foretaget massive investeringer i opdræt af fisk i for eksempel Colombia, hvor de tidligere FARC-krigere skal have noget at lave, nævner Christoffer Ulf.

Han har en solid baggrund i fødevareverdenen, ikke mindst som tidligere ansat hos den sønderjyske fødevaretrader BHJ, hvor han med base i Aalborg handlede med oksekød fra Argentina og Brasilien.

- Jeg handlede med Coop, som gerne ville have en BHJ-mellemmand siddende i Brasilien, og det blev så mig. Men jeg var først lige flyttet derover, da EU i 2008 lukkede for al handel med oksekød fra Brasilien.

-Derfor blev jeg i stedet beskæftiget med BHJ's andet ben, petfood. Jeg brugte nok 80 procent af min tid på at finde råvarer til petfood, og den slags proteiner er der jo rigtig mange af i Brasilien, hvor de for eksempel slagter seks milliarder kyllinger om året. Jeg tog ud på slagterierne og snakkede med folk, og derfor ved jeg en hel del om, hvem man skal have fat i på de virksomheder, fortæller Christoffer Ulf.

Skalérbar løsning
I 2012 flyttede han til Spanien, også som BHJ-ansat, og efter halvandet år i Barcelona rykkede han hjem til Danmark og fik et job med at sælge pladefrysere til fødevareindustrien - i Latinamerika.

- Så mine gamle leverandører derovre blev mine nye kunder, nævner Christoffer Ulf, som efter en lille afstikker til medicinalindustrien etablerede Conexco for halvandet år siden. Ikke mindst fordi han havde fået Latinamerika i hjertet, og fordi han kunne se store fordele i, at han via sine udstationeringer har lært at tale både portugisisk og spansk

- Min tilgang til det er, at hvis en dansk virksomhed overvejer at komme ind på markedet i de lande, så kan de spørge sig selv, om de egentlig har nogen, der taler portugisisk eller spansk. Og vil de så forpligte et årsværk på sådan et projekt? Jeg er jo en skalérbar løsning, som man kan hyre mere efter behov, påpeger han.

Blandt de nuværende kunder er en foodtech-virksomhed, som egentlig havde ambitioner om at komme ind i Colombia og Argentina.

- Men jeg foreslog dem, at vi måske skulle kigge på Chile først. Og det siger jeg faktisk til en del. Chile er det mest markedsmodne land i Latinamerika, med en stabil økonomi, en stabil fødevareproduktion og mange frihandelsaftaler. Så dér er vi nu godt i gang med at forsøge at få kunden i gang, efter at vi først fik lavet en markedsanalyse, nævner Christoffer Ulf.

Efter at have løbet Conexco i gang ene mand er han nu kommet så langt, at han er klar til at tage en praktikant ind efter sommerferien. En brasilianer, der studerer på Aalborg Universitet, og som hos Conexco skal hjælpe med at lave analyser og markedsrappporter for nye kunder.

Det betyder også, at Christoffer Ulfs virksomhed får bedre muligheder for at udvide kundekredsen, så den ikke nødvendigvis mest koncentrerer sig om foodtech-virksomheder.

- Vi vil også meget gerne hjælpe fødevareproducenter i gang med en latinamerikansk eksport, fastslår han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08