23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Orkla styrtdykkede i Danmark

Den norske fødevarekoncern Orkla er i færd med at slanke sig i Danmark, og det medførte en kraftig nedgang i 2018-omsætningen i Orkla Foods Danmark.

Fra en omsætning på næsten 1,3 milliarder i 2017 dykkede tallet med 26 procent og landede sidste år på 943 millioner kroner. Det er det laveste niveau siden 2012, skriver erhvervsmediet Finans, som også nævner, at overskuddet i Danmark kom helt ned på 13 millioner kroner mod 102 millioner året før.

I regnskabet peger ledelsen på, at det store dyk i omsætningen primært skyldes, at selskabet i december 2017 gennemførte salget af K-Salat til Stryhns. Orkla har siden da fortsat strukturtilpasningen af sortiment og fabrikker i Danmark - blandt andet ved at sælge varemærket Pastella til Dragsbæk A/S. I den forbindelse fulgte en fabrik i Skovlund i Vestjylland med i handlen.

Orklas portefølje i Danmark omfatter stadig mærkevarer som Beauvais, Den Gamle Fabrik, Bähncke, Fun og Glyngøre. Og koncernen overtog i december sidste år brødproducenten Easyfood i Kolding som et klart tegn på, at nordmændene ikke er ved helt at droppe Denmark.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03