23948sdkhjf

Forbrugerne vil kende fødevarernes ophav

For 76 procent af de danske forbrugere spiller det en rolle for deres valg af fødevarer, at de kender producenten. Det fremgår af en ny undersøgelse.
Kendskab til hvem der har produceret fødevarerne er vigtigt for de danske forbrugere. Det viser en analyse fra Landbrug & Fødevarer.

Næsten 40 pct. af forbrugerne tjekker hver gang de køber en fødevarer, hvem der har produceret den. Yderligere 20 pct. ser efter hver anden gang. Omvendt er der 24 pct., som sjældent eller aldrig ser efter, hvem der har produceret de fødevarer, som de køber.

Samtidig svarede 34 pct. af respondenterne, at det i høj eller meget høj grad har betydning for deres valg af fødevarer, at de kender producenten. For yderligere 43 pct. har det i nogen grad betydning for deres valg af fødevarer, at de kender fødevareproducenten.

For forbrugerne spiller det ligeledes en rolle, hvilken type fødevare der er tale om. Således er kød og pålæg den varekategori, hvor flest forbrugere ønsker at kende producenten. Modsat finder færrest det vigtigts at kende producenten når det kommer til brød og kornprodukter.

Uoverensstemmelse mellem valg og holdninger
Samtidig med, at forbrugerne udtrykker ønske om at kende fødevarernes ophav er udbredelsen af private labels i detailhandlen stigende.

En udvikling chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, Klaus Jørgensen, finder paradoksalt.

- Forbrugerne vil gerne have discount, og det bruger supermarkederne blandt andet deres egne mærker til. Forbrugerne går dermed på kompromis med deres holdning om at kende fødevareproducenten, hvilket skyldtes, at prisen for mange forbrugere vejer tungere end kendskabet til producenten, siger chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, Klaus Jørgensen, til foodculture.dk.

Undersøgelsen er gennemført af Synovate for Landbrug & Fødevarer. Der er tale om en repræsentativ undersøgelse blandt 1.034 respondenter. Den blev gennemført i perioden 12.-21. marts 2011.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079