23948sdkhjf

Er vi i gang med veganerens tidsalder?

KLUMME: Kød- og mælkefri alternativer er på alles læber. Den veganske livsstil er blevet mainstream, og det medfører drastiske ændringer, konstaterer Julie Elander Pehrsson, Brand Strategist hos designbureauet Everland, i denne klumme, som hun har skrevet sammen med kollegaen Rasmus Vestergaard Petersen.

Den veganske livsstil er blevet mainstream. En fjerdedel af USA’s millennials identificerer sig selv som veganere eller vegetarer. Det medfører drastiske ændringer i forbrugsmønstre, der spreder sig som ringe i havremælken til resten af samfundet. Udviklingen har betydning for enkeltpersoner, virksomheder, organisationer og politikere.

Ofte nævnes veganisme som en trend. Men kan man egentlig kalde noget en trend, når en fjerdedel af en amerikansk generation i nogen eller høj grad lever efter den? Eller bør vi i stedet tale om et paradigmeskifte? Bliver 2019 ikke bare veganerens år, men starten på veganerens tidsalder?

Det er ikke mange år siden valget af en vegansk livsstil ofte blev mødt af en masse spørgsmål til motivationen bag. I dag spørger vi ikke længere. For nu vinder veganere og vegetarer mere og mere landjord på butikshylderne. Kød- og mælkefri alternativer er på alles læber: I takt med, at den yngre forbrugergeneration i stigende grad bliver veganere, vegetarer eller flexitarer, hopper flere og flere virksomheder med på veganerbølgen for at (for)blive relevante og vellidte.

I dag laver mejerivirksomheder, som for eksempel Chobani, produkter uden mælk og kødvirksomheder, som for eksempel Hanegal og Stryhns, laver produkter uden kød. Og Burger King vil servere deres ‘Impossible Whopper’ med en "bøf" af planter i deres 7.200 amerikanske restauranter hen imod slutningen af året.

Vegansk er mere end bare mad
Udbredelsen af den veganske livsstil kan i høj grad tilskrives kendisser og sociale medier. Unge pop-musikere som Ariana Grande og Miley Cyrus synger de veganske toner på deres sociale medier, som kombineres med social samvittighed. Og de er ikke alene. På Instagram kan du allerede scrolle gennem 81 millioner billeder med #vegan.

Den veganske livsstil kombinerer flere samfundstendenser. For motivationen bag livsstilen handler om mere end bare at undgå at spise kød, æg og mejeriprodukter. Det handler i højere grad om at passe på vores planet.

Den veganske livsstil påvirker også transport, indretning og tøjvalg. En af verdens største hotelkæder, Hilton, lancerede for nylig verdens første veganer-suite. Modehuset Prada dropper brugen af pels fra 2020. Og Grand View Research estimerer, at det veganske kosmetikmarked vil være 20,8 milliarder dollar værd i 2025.

Den veganske livsstil fortsætter med andre ord sin udbredelse. Men det oprindelige princip fra 1951, som definerede veganisme som “doktrinen, at mennesket skulle kunne leve uden at udnytte dyr” skal nok udvides. I 2019 handler veganisme også om at leve bæredygtigt i harmoni med naturen.

Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Lagkagehusets direktør stopper

Ond tvilling satser 20 millioner kroner på tapperi i New York

Coop tilbagekalder hamburgerryg

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Isproducent skal betale 10.000 kroner i bøde

Danish Crown klar med nye hybridprodukter

Nyhedsbrev

15.117 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Medie: Universitet lod landbruget få indflydelse på nyhed om oksekødsrapport

Online Avis Arkiv

Økomejeri fik bøde for dårlig hygiejne

World Food Summit under en bæredygtig hat

Antallet af slagtninger styrtdykker

Food Festival får food-konkurrence

Flere mejerier vil lave planteprodukter

Fødevarestyrelsen skruer igen bissen på mod kendte spisesteder i København

Meyers Køkken køber 3.000 frokostkunder

Rekordmange udlændinge har job i Danmark

156 kilo Aalbæk-snacks kaldt retur

Arla på vej med flere plantebaserede fødevarer

Defco-familie får lov at blive efter salg

Ny lakseterminal på vej op i omdrejninger

Efter seks års fremgang står den danske beskæftigelse stille

Fiskemand erkender kun papirsjusk

Arla skal have ny kommunikationsdirektør

Smør, mælk og marcipanbrød på toppen af dansk imageliste

Konkursramt pålægsfabrik er reddet

Ø-destilleri vil ud til hele landet

Venner er hoppet med på ginvognen

Ny forskning kan give bedre fødevarer

Mejeribranchen: Hvervekampagne har givet bonus

Coop åbner et outlet til restpartier og vin

Grønne udviklingsprojekter får millionstøtte

Eksplosiv vækst hos Sanovo

Naturli kigger mod andre sektorer

Rugbrødsbageri igen politianmeldt for dårlig hygiejne

Kartoffelmelsfabrik fortsætter væksten

Metal fundet i partypølser

Hyldeblomstdrik er kaldt tilbage

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Diatom A/S har overtaget aktiviteterne i Bisco Vægte A/S

De nominerede til hi-messens nystiftede bæredygtighedspris er fundet

PRO-CONSULT hjælper med skolemælken

PALOMAT® Forhandler 2019!

Generatorer med høj pålidelighed og performance

Ny Dual Point Mini Cooler til køling af små dele og værktøjer

CAD til Bim

HF indgår nyt partnerskab

En kvalitetsrejse brolagt med fødevaresikkerhed og kvalitetskultur

TYTAN gruppeafbrydere kan nu fås hos Ara-El

Opsæt din positioner med blot én finger...

Kursus i produktionsplanlægning

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

At digitalisere kvalitetsledelsen er en lærerig proces, Her er, hvad de lærte ved Dansand.

”Jeg elsker min lille sjækel fra GN” – sagde ingen, nogensinde 

Fuld automatisk affaldshåndtering til pakkeriet og etikettering

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Generatorer med høj pålidelighed og performance

Invitation til Inspirationsdagen 12/9

Webinar: Introduktion til Festos nye IP20 remote I/O og controller platform

Kom på forkanten af den teknologiske udvikling

Digitalisering af de ikoniske IKEA-kødboller - den digitale rejse

Klar til at se noget nyt på hi-stand M9540?

Webinar: Værktøj til let og effektiv konfigurering af dit automationsprojek...

Fra CAD-data til digital tvilling

Send til en kollega

0.223