- Drop de lavthængende frugter
”Vi koncentrerer os p.t. om de lavthængende frugter.”
Når jeg besøger danske eksportvirksomheder for at tale om markederne i Latinamerika, er det en sætning, jeg meget ofte hører.
Og umiddelbart giver det da mening at koncentrere sig om det tyske, svenske eller engelske marked, hvis efterspørgslen er stor nok til at holde virksomhedens medarbejdere beskæftigede.
I Finans 5. august kunne man imidlertid læse, at virksomhedernes faldende indtjening blandt andet skyldes opbremsning i økonomien i Tyskland, Brexit og svage valutakurser i Norge og Sverige.
Hvorfor ikke dedikere nogle ressourcer til at begynde at plante frø på de markeder, som ligger lidt længere væk?
Tag på en studietur, besøg en lokal messe, tal med slutbrugere og folk fra industrien, og få en fornemmelse af det teknologiske niveau og købsparatheden.
Nu kan jeg kun tale for Latinamerika, men forretningskulturen er her i høj grad baseret på relationer. Relationer, som tager tid at opbygge.
Det kræver tålmodighed og ihærdighed at komme ind og blive anerkendt. Også selv om du har europæiske referencer med i tasken.
”Har du solgt noget her i landet? – Hvem ringer vi til, når udstyret ikke virker?”
Uden et lokalt setup (distributør, agent, forhandler), så er det sværere at komme i gang.
Investeringslysten er bestemt tilstede, og de har fokus skarpt rettet mod automatisering.
Og tag ikke fejl, det er professionelle beslutningstagere, der grundigt sætter sig ind i nye investeringer.
For at give en ide om størrelsen på virksomhederne i Latinamerika, er her en mindre sammenligning i omsætning mellem nogle af de største slagterier i Europa og Latinamerika
Latinamerika
JBS 49 mia USD
Marfrig 12, 7 mia USD
Brf 9 mia USD
Europa
Danish Crown 9,1 mia USD
Tönnies 8 mia USD
Vion Foods 5 mia USD
Derudover er der bl.a. en større gruppe kooperativer i delstaten Paraná, som samlet omsatte for omkring 20 mia. USD i 2018. Dette tal dækker over hele fødekæden fra rugning, opdræt, slagtning, forarbejdning og detailomsætning.
Med forventningen om en snarlig frihandelsaftale mellem Europa og Mercosul (Brasilien, Argentina, Paraguay og Uruguay) og opbremsning i Europa, er det et oplagt tidspunkt at dyrke mulighederne i Latinamerika.
Tro mig, jeres konkurrenter gør det formentlig allerede!