23948sdkhjf

Asiatisk appetit på dansk økologi på Anuga

De to første dage af Anuga-messen i Köln viste især gæster fra Asien og Mellemøsten stor interesse for netværket Bio Aus Dänemarks fællesstand

Allerede efter de første to dage af 2019-udgaven af verdens største fødevaremesse, Anuga i Köln, er der solide tegn på, at messen har potentiale til at udvide eksportmarkedet for danske økologiske produkter. Ikke mindst gæster fra Asien og Mellemøsten viste i løbet af weekenden stor interesse for de 23 udstillere på netværket Bio Aus Dänemarks danske fællesstand i Anugas økologiske hal 5.1.

- Jeg har blandt andet fået kontakt til fem israelere, tre libanesere og fire kunder fra Sydkorea, fortæller Fredrik Abildtrup.

Han er direktør i virksomheden Plantemageren, som deltager på Bio Aus Dänemarks stand med firmaets flydende økologiske urter. Det vil sige smagsgivende urter, som er nænsomt konserveret med eddike og salt.

Skandinavien har godt ry
Fredrik Abildtrup har stor tiltro til, at i hvert fald nogle af de nye kontakter vil føre til kontrakter.

- I Asien og Mellemøsten er interessen for økologi stigende. Også der vil forbrugerne have rene og sikre produkter; og Skandinavien har jo et rigtig godt navn i forhold til fødevaresikkerhed. Det er med til at gøre os interessante, udover at vi har et super godt produkt, siger han.

Efter weekenden forventer Fredrik Abildtrup flere besøg af indkøbere fra Tyskland og andre europæiske lande.

Cocktails og gastro-saft
Også Emil Døi Van Dijk Thorborg, stifter af den økologiske drikkeproducent Rebæl, har fået kontakt til mange potentielle kunder fra Asien og Mellemøsten på Anugas første to åbningsdage. Indkøbere fra blandt andet Israel, Libanon, Kina, Japan og Sydkorea er gået i dialog om mulige køb af Rebæls drikkeklare øko-cocktails, limonader og safter med høj gastronomisk kvalitet.

I det hele taget er der medvind for den unge virksomhed i Københavns Nordhavn.

- Lige nu boomer interessen for økologiske kvalitetsdrikkevarer. For eksempel har vi lige indgået en aftale med 7-Eleven om at sælge cocktailmix og limonader med et twist, som bliver markedsført under vores nye retail-brand Soif, fortæller Emil Døi Van Dijk Thorborg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063