23948sdkhjf

Hårnet uden på hårnet: Nye trends strammer hygiejnekrav

Især de amerikanske kunder efterspørger såkaldt ready-to-eat-produkter, hvilket tvinger Ebrofrost til at gå flere niveauer op i hygiejnesikkerhed. Nu er man foran konkurrenterne

Det er ikke så lige til at bevæge sig rundt mellem Ebrofrosts tre produktionslinjer.

For at komme fra den ene zone til den anden skal man igennem sluser med håndvask og afspritning, hvor også rullevognene med varer får skyllet deres hjul. Og før man må bevæge sig fra én zone til en anden, skal der et ekstra hårnet uden på hårnettet.

Tilsvarende er produktionsmedarbejdernes kitler opdelt i forskellige farver, så man til enhver tid kan se, hvilken zone medarbejderen kommer fra.

Ny trend
Forklaringen på det krakilske hygiejneniveau er en ny trend, hvor Ebrofrosts kunder i stigende grad efterspørger såkaldt ready-to-eat-produkter - det vil sige lynfrosne produkter, hvor risikoen for eksempelvis listeria-bakterier er stort set lig nul, når produkterne forlader fabrikken.

- Flere og flere af vores kunder beder om ready-to-eat, hvilket betyder, at vi skal gå et hygiejnetrin op. Det kan den ene af vores linjer håndtere i dag, og de to andre skal også kunne gøre det med tiden, forklarer administrerende direktør Kim Kirkeby.

USA er skrappere end Europa
Trenden har sin oprindelse i USA, der de senere år har døjet med en række fødevareskandaler i form af listeria-inficerede fødevarer.

Samtidig har en af Ebrofrosts store amerikanske kunder i en forbrugerundersøgelse opdaget, at cirka 10 procent af virksomhedens frysepizzaer ikke bliver genopvarmet, men spises uden at have været en tur i ovnen eller mikrobølgeovnen. Også det øger risikoen for bakterieangreb.

Derfor har den amerikanske fødevarestyrelse (FDA) taget syvmileskridt inden for området, oplever Ebrofrost.

- USA har faktisk overhalet Europa på tolerancer for patogene bakterier og stiller i dag krav om nul-tolerance. Derfor er mange af vores kunder europæiske producenter, som har brug for den her ekstra sikkerhed, hvis de vil eksportere til USA, forklarer Kim Kirkeby.

Var tidligt ude
Dermed er Ebrofrost gået fra at være almindelig leverandør til såkaldt high-care-leverandør, hvilket ud over førnævnte forholdsregler også involverer ekstra rengøring i forhold til tidligere.

- Så vi bliver noget mindre effektive og må derfor forlange en højere pris for de her ready-to-eat-produkter.

Kim Kirkeby forudser, at rigtig mange fødevareproducenter skal ud og investere de kommende år for at kunne leve op til de skærpede hygiejnekrav. Her kan det blive Ebrofrosts fordel, at man har været tidligt ude.

- Vores bestyrelse bevilgede reelt pengene til ready-to-eat-investeringerne et år, før trenden opstod. Så det nyder vi godt af nu, fortæller han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078