23948sdkhjf

Øl, honning, marmelade og gin: Producenter elsker adgang til specifikt logo

Lokale producenter af fødevarer - med tilknytning til Nationalpark Thy - kan søge om at bruge logo på produkter. Det har de sådan set kunnet siden 2012 - men nu er godteposen åben igen: Der er nemlig plads til flere i gruppen af producenter med adgang til det eksklusive logo.

Logoet kan bruges efter ansøgning, og et af kravene er, at en væsentlig ingrediens eller del af det færdige produkt kommer fra nationalparkens område.

Tilladelse til at sælge et produkt med nationalparkens logo gælder for en periode på tre år, så skal der søges igen.

- I bund og grund sætter vel kun fantasien grænser for, hvilke produkter man kan søge certificeret, forudsat de opfylder kravene, siger Else Østergaard Andersen, leder af Nationalpark Thy.

Produkter med nationalpark Thy-logo
Både fødevarer og non-food produkter kan sælges med logoet for Nationalpark Thy på etiketten.

For begge produktgrupper gælder, at der under logoet skal samles kræfter, "der vil arbejde for udvikling og fremme af kvalitetsprodukter med tilknytning til Nationalpark Thy". Der lægges vægt på autenticitet, sporbarhed og bæredygtighed.

Produkter kan få logoet, hvis hele produktet eller unikke dele af det stammer fra nationalpark-området.

Else Østergaard Andersen forklarer, at der siden de første certificeringer blev givet for godt syv år siden, har været en udvikling fra traditionelle produkter som honning, marmelader og kødprodukter til nu også drikkevarer som ud over øl også omfatter gin og whisky.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094