23948sdkhjf

Nordjysk ægtepar går all in på nøddeblandinger

Hos Nordjyske Kimber Foods, der drives af ægteparret Mette Svanberg og Esben Nielsen, er der ikke skyggen af tvivl om, at virksomheden har fat i den lange ende med sine fire forskellige nøddeblandinger. Men det er lidt sværere end forventet at få den lange ende omdannet til givtige salgsaftaler på den korte bane, erkender Esben Nielsen.

Kimber Foods sendte de fire nøddeblandinger på markedet i begyndelsen af i år, og strategien var - og er stadig - at satse på store kæder. Altså salg i store volumener.

- Det går den rigtige vej, men det kræver et langt, sejt træk at komme ind ved de store detailkæder, og vi er ikke i mål hos nogen af dem endnu. Til gengæld går det fint mange andre steder - vi sælger for eksempel til kioskkæder og kontorforsyningsvirksomheder, og en god succes var, da et stort, landskendt advokatfirma lige pludselig ringede og sagde, at de gerne ville ha' et par tusinde poser, fortæller Esben Nielsen.

- Men ellers må vi bare erkende, at der skal vedholdenhed til; også mere, end jeg havde regnet med, må jeg godt nok sige. Jeg har en liste med op imod 100 skandinaviske kundekontakter, vi forsøger at holde i gang. Nogle mere aktuelle end andre, og det er ofte sådan noget med "kontakt os i 2020". Så gør vi det, konstaterer han.

Kimber Foods brugte sidste år en stor del af budgettet på at få udviklet og fremstillet emballagen til nøddeblandingerne, som kommer i poser med et indhold på 20 eller 40 gram. Emballagen ligger nu klar i store mængder hos producenten i Dubai, hvor nødderne bliver ristet, krydret og pakket.

- Vi har fem-seks containere pr. variant stående dernede. I hver container er der et par tusinde kartoner á 24 poser. Så man skal tro på det, inden man trykker på knappen. Når først man tager det skridt, så skal det lykkes, og det kommer det også til at gøre, fastslår Esben Nielsen.

En boomerang
Da Food Supply talte med ham for et års tid siden, nævnte han, at ingen af de store spillere på markedet for snacks tilbyder pakker med nøddeblandinger i de størrelser, Kimber Foods var på vej med.

- Så enten er vi geniale, eller også har vi skudt helt ved siden af skiven, tilføjede han dengang.

- Hvordan vil du mene, at dét ser ud nu?

- Jeg vil ikke sidde og påstå, at jeg er genial. Men vi har i hvert fald ikke skudt ved siden af skiven, sagt på nordjysk. Jeg tænkte nok, at den melding fra sidste år ville komme tilbage som en boomerang, svarer Esben Nielsen.

I bestræbelserne på for alvor at få nødderne ud over rampen nøjes Kimber Foods ikke med at ringe til potentielle kunder i store mængder. Også sociale medier, bloggere og influencers bliver taget i brug.

- Det med bloggere og influencers er helt nyt for mig. Vi sender dem nogle poser, og nogle får også kontanter, hvis de har mange følgere. Men man får dem selvfølgelig ikke til at omtale et produkt, de ikke selv bryder sig om, siger Esben Nielsen.

Som eksempel på de nye tider nævner han, at Kimber Foods har leveret nødder til indehaveren af en hjemmeside, der skriver om vandreture.

- Nøddeposerne er jo også perfekte til det univers, hvor man sidder ude i skoven eller på en bjergtop og har brug for en snack, nævner den nordjyske nøddeleverandør.

Esben Nielsen ønsker ikke at sætte tal på, hvor meget Kimber Foods omsætter for.

- Mange holder øje med, hvad vi gør. Men omsætningen er svagt stigende, nøjes han med at afsløre.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078