23948sdkhjf

Saft: Det er ikke en ny bygning, det er en ny kultur

| Af Tekst og foto: Mads Rømert | Tip redaktionen om en historie

Godt skjult på en stille industrivej omme bag Frederikssunds byggemarkeder, tårner saft- og isproducenten Co-Ros nye globale hovedkontor og innovationscenter sig op. En smuk, lys, oval bygning, kaldet "The Co-Ro Oval", tegnet af velrenommerede Henning Larsen Arkitekter.

Men det er ikke bare en bygning, der er blevet bygget. Det er en ny virksomhedskultur, der er i gang med at blive bygget op.



Den nye bygning er indrettet, så virksomhedens laboratorium, der er to etager højt, indtager en helt central plads. Det er omgivet af glas, så alle kan se ind i det. Og hvis du vil derind, skal du ikke scanne et kort, du kan blot gå ind. Døren er åben for alle.

- Laboratoriet er åbent. Og alle kan se derind. Det er et statement, hvor vi siger; alle er en del af innovationen. Alle må komme med ideer. Jeg er chef for udvikling, men jeg vil have en virksomhed hvor alle kan komme og sige; "Lee, hvorfor gør vi ikke sådan her?"

Ordene kommer fra Lee Taylor. Han er englænder og direktør for global innovation i Co-Ro, som han kom til for fire år siden. Det er i høj grad hans ideer, der ligger bag indretningen af den nye bygning og forandringerne i Co-Ros hovedkvarter.

- Udviklingsafdelingen med laboratoriet er det centrale i bygningen. Alle kommer til at gå op og ned ad det. Ved at placere udviklingsafdelingen centralt i bygningen bliver udvikling hele forretningens DNA, siger Lee Taylor.

Læs også: Co-Ro har udpeget tre veje til vækst

Er det lørdag?
Og for at vise, hvor revolutionerende indretningen er for virksomheden, går vi ud til Lee Taylors bil og kører ned i den anden ende af det store fabriksområde, som Co-Ro gemmer på her i den nordlige udkant af Frederikssund.

Vi når frem til en klassisk kontorbygning i mursten, som man typisk kender dem fra lidt ældre danske industrikvarterer, Det var her godt - gemt af vejen - at udviklingsafdelingen tidligere lå. Indenfor er der lavt til loftet og vi går ned ad en gang med stuepalmer og døre på hver side til en række kontorer, hvor hver mand kan passe sit.

- Nogen gange vidste man ikke, om man var kommet til at gå på arbejde en lørdag, siger Lee Taylor med slet skjult engelsk ironi om det stille kontormiljø.

For enden af gangen ligger det gamle laboratorium. I modsætning til det nye laboratorium er det gamle ikke ét stort rum, men består også af en række mindre lokaler.

Læs også: Det er blevet svært at være sød

- Ledende medarbejdere havde deres egne kontorer, og de sad derinde en god del af dagen.

Udsigten fra laboratoriet er en stor parkeringsplads.

- Da jeg kom havde ledende medarbejdere også deres egne p-båse, så jeg parkerede med vilje et andet sted, siger Lee Taylor med et grin.

For p-båsene, de små kontorer og det hierarki, der følger med, var det, Lee Taylor ville have Co-Ro væk fra. Og dermed er vi klar til at køre tilbage til den nye bygning og de tilstødende ombyggede administrationskontorer.

Læs også: Arabisk sukkerchok kræver nytænkning hos Co-Ro

- Vi er gået fra et sted, hvor folk sad i deres egne kontorer, til et sted, hvor folk kan løbe ind i hinanden. Et sted hvor du mærker, at hierarkiet er fladt, og hvor forskellige afdelinger sidder side om side og folk blander sig med hinanden. Så får man alle disse små interaktioner, hvoraf de fleste ikke giver noget, men nogle få af dem kan være netop det, der løfter en ide. Men man bliver nødt til at opbygge et miljø, hvor det kan ske, forklarer Lee Taylor.

- Vi vil skabe et miljø, der er helt åbent, siger Lee Taylor.

Skal levere strategien
Det hele er skabt for at leve op til Co-Ros strategi om at blive en innovativ virksomhed, som vokser gennem at udvikle de nuværende brands og lancere helt nye brands.

For efter i mange år at have levet godt af virksomhedens tre stærke brands, juicen Suntop, saftevanden Sunquick samt det mest kendte produkt i Danmark hjemmefrys-isen Sun Lolly, skal Co-Ro nu udvikle sig. De tre oprindelige brands skal udvides, der skal nye brands til, ligesom virksomheden skal erobre nye lande.

Læs også: Rejsegilde på Co-Ro’s ”Powerhouse”

Midlet har været at bruge et tre-cifret millionbeløb på at bygge state-of-the-art udviklingsfaciliteter, som kan konkurrere med alle andre i industrien, og dermed tiltrække de rigtige medarbejdere. Lee Taylor har trukket på sin egen i fortid hentet flere gamle kolleger til Frederikssund.

- Hvis jeg spørger en ven ude i Europa, om han vil komme til Danmark og arbejde her, så siger han "Danmark? Seriøst?" Det er ikke engang Frederikssund, der er problemet, det er Danmark i sig selv, der virker langt væk for mange. Men når de så kommer her og ser, at vi har et innovationscenter i international klasse med andre gode folk og vi arbejder globalt, så bliver det attraktivt.

Ud over det åbne laboratorium har man opbygget moderne testfaciliteteter, hvor man kan tage imod fokusgrupper. Der er opbygget en testfabrik, så man eksempelvis kan lave 1.000 flasker af en prototype på et nyt produkt komplet med egen emballage.

Netop emballage skal i fremtiden kunne udvikles in house. Endelig arbejdes med 3D og augmented reality, så man kan tage et par briller på og se, hvordan Co-Ros produkter gør sig i en butik i eksempelvis Irak for nu at nævne et af de markeder, hvor Co-Ro sælger godt, men som er farligt at rejse til.

Læs også: Co-Ro sætter fart på tappelinjen

- Vi kan gøre alt det, andre kan. Inklusiv Coca-Cola. Faktisk kan vi skabe et produkt og rulle det ud i verden på seks måneder, det har andre svært ved, siger Lee Taylor.

Udviklingschefen ønsker, at Co-Ro i fremtiden skal kunne reagere meget hurtigt på sine markeder, og han mener, at virksomheden med sin stærke økonomi og mindre størrelse end andre globale spillere har en perfekt platform til at være innovativ og handle hurtigt.

En produktvæg med Co-Ros produkter viser, at der allerede er udviklet mange nye varianter og indpakninger af de oprindelige brands. Innovationen er altså allerede i gang, og Lee Taylor kalder bestyrelsens støtte til forandringen for "utrolig". Besstyrelseslokalet øverst oppe har i øvrigt også udsyn til laboratoriet, ligesom alle andre har det i deres daglige gang i Co-Ro.

- Så kan bestyrelsen se ned i laboratoriet, for alle skal leve og ånde for innovation her. Det er meningen med designet af bygningen.

Mere om: Co-Ro
Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Sprøjter sig til holdbarhed: Californisk plantebelægning skal testes i Danmark

Brancheorganisation: Kokkes forhold kan let kontrolleres

Brygmester med ny teknologi: I princippet kan jeg sidde derhjemme og sætte det hele i gang

Dansk fødevareeksport på rekordkurs

103 millioner skal bane vejen til fremtidens fødevareforskning

Fødevarevirksomhederne flokkes om Vejen

Kommunen er ved at opbygge en decideret fødevareklynge i det sønderjyske

Nyhedsbrev

15.285 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Dekanter-teknologi løftes til nye højder

Online Avis Arkiv

Tilflytter: Sagsbehandlerne har forstand på fødevarer

Ugens grin: Når tømreren har fri ...

Gammelt bryghus bliver omdannet til Bryggekulturens Hus

Topmoderne ølbrygning: De glæder sig helt vildt i Thisted

10.000 chokoladejulekalendere tilbagekaldt - smager af pap

Rekord: 380 julebryg fra de danske bryggerier

"Helt vildt": Årets danske bryggeri er Åben

Eksporten af økologi falder efter 12 år med fremgang

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Ny manual giver 60 siders bud på fremtidens emballage

Danish Crown vil investere 1,6 mia. kroner

Allerede nu sætter 2019 konkursrekord

Nu skal fremtidens fødevarer være helt sikre

Tyggegummi skal hjælpe kvinder med at blive gravide

1

Hemmeligt sted: Ota Solgryn er ikke helt hjemme endnu

Han tjener millioner på "verdens bedste bøf"

Crispy Food: Efter nytår får Ota Solgryn det store comeback

Kyllingekød trækkes tilbage - solgt over hele landet

Illegale ansatte: Ny finanslov fordobler bødestraffen

Det Danske Madhus vandt alligevel madkrigen

Lukket anlæg recirkulerer 98 procent af vandet

Svineavlere går imod Danish Crowns klimaindsats

Ægtepar fik millioner for sodavandssucces

1

Coop inviterer små mad-producenter til gratis seminar

Danish Crown Foods har nu ny direktør i Danmark

Trods konkurs: Slagtehus fortsætter

Ny fødevareimportør klar i Køge

Takeaway: Wolt har fart på

Ny whisky er lagret på øl-fade

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny megatrend: Bekæmp antibiotika i kød

Hurtig levering af PEEK

Lækker din pumpe? Eller ophober den snavs?

GRATIS webinar på 30 minutter

Rebild Kommune mindsker madspild med Dankost Pro

Fødevareegnet rengøringsløsning hos brødproducent

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Energibesparende alternativ til snekkegear!

Konfigurer dine kapslinger og prisforespørgsler online

Munchere (neddelere) i høj kvalitet fra AxFlow

Copenhagen Pump fører Allweiler slangepumper

Kompakt AirLINE ventilø fra Burkert

Få den rigtige pris på el pr. kWh HVER gang

Undgå sammenklæbning, itu-rivning, støv, gnister, stød m.m.

IP67 Profinet switch til hårde miljøer

Version 6 af BRC Packaging and Packaging Materials

Støddæmper hjælper julemanden!

Gravlund Industrigummi sætter omsætningsrekord

PDF-scanning af fakturaer

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

Stor opbakning til innovativt messeevent

Fuld automatisk vaske- og lagersystem til Vemag vogne

Så let er det at samle en Thern® Davit kran →

Send til en kollega

0.254