23948sdkhjf

Saft: Det er ikke en ny bygning, det er en ny kultur

| Af Tekst og foto: Mads Rømert | Tip redaktionen om en historie

Godt skjult på en stille industrivej omme bag Frederikssunds byggemarkeder, tårner saft- og isproducenten Co-Ros nye globale hovedkontor og innovationscenter sig op. En smuk, lys, oval bygning, kaldet "The Co-Ro Oval", tegnet af velrenommerede Henning Larsen Arkitekter.

Men det er ikke bare en bygning, der er blevet bygget. Det er en ny virksomhedskultur, der er i gang med at blive bygget op.



Den nye bygning er indrettet, så virksomhedens laboratorium, der er to etager højt, indtager en helt central plads. Det er omgivet af glas, så alle kan se ind i det. Og hvis du vil derind, skal du ikke scanne et kort, du kan blot gå ind. Døren er åben for alle.

- Laboratoriet er åbent. Og alle kan se derind. Det er et statement, hvor vi siger; alle er en del af innovationen. Alle må komme med ideer. Jeg er chef for udvikling, men jeg vil have en virksomhed hvor alle kan komme og sige; "Lee, hvorfor gør vi ikke sådan her?"

Ordene kommer fra Lee Taylor. Han er englænder og direktør for global innovation i Co-Ro, som han kom til for fire år siden. Det er i høj grad hans ideer, der ligger bag indretningen af den nye bygning og forandringerne i Co-Ros hovedkvarter.

- Udviklingsafdelingen med laboratoriet er det centrale i bygningen. Alle kommer til at gå op og ned ad det. Ved at placere udviklingsafdelingen centralt i bygningen bliver udvikling hele forretningens DNA, siger Lee Taylor.

Læs også: Co-Ro har udpeget tre veje til vækst

Er det lørdag?
Og for at vise, hvor revolutionerende indretningen er for virksomheden, går vi ud til Lee Taylors bil og kører ned i den anden ende af det store fabriksområde, som Co-Ro gemmer på her i den nordlige udkant af Frederikssund.

Vi når frem til en klassisk kontorbygning i mursten, som man typisk kender dem fra lidt ældre danske industrikvarterer, Det var her godt - gemt af vejen - at udviklingsafdelingen tidligere lå. Indenfor er der lavt til loftet og vi går ned ad en gang med stuepalmer og døre på hver side til en række kontorer, hvor hver mand kan passe sit.

- Nogen gange vidste man ikke, om man var kommet til at gå på arbejde en lørdag, siger Lee Taylor med slet skjult engelsk ironi om det stille kontormiljø.

For enden af gangen ligger det gamle laboratorium. I modsætning til det nye laboratorium er det gamle ikke ét stort rum, men består også af en række mindre lokaler.

Læs også: Det er blevet svært at være sød

- Ledende medarbejdere havde deres egne kontorer, og de sad derinde en god del af dagen.

Udsigten fra laboratoriet er en stor parkeringsplads.

- Da jeg kom havde ledende medarbejdere også deres egne p-båse, så jeg parkerede med vilje et andet sted, siger Lee Taylor med et grin.

For p-båsene, de små kontorer og det hierarki, der følger med, var det, Lee Taylor ville have Co-Ro væk fra. Og dermed er vi klar til at køre tilbage til den nye bygning og de tilstødende ombyggede administrationskontorer.

Læs også: Arabisk sukkerchok kræver nytænkning hos Co-Ro

- Vi er gået fra et sted, hvor folk sad i deres egne kontorer, til et sted, hvor folk kan løbe ind i hinanden. Et sted hvor du mærker, at hierarkiet er fladt, og hvor forskellige afdelinger sidder side om side og folk blander sig med hinanden. Så får man alle disse små interaktioner, hvoraf de fleste ikke giver noget, men nogle få af dem kan være netop det, der løfter en ide. Men man bliver nødt til at opbygge et miljø, hvor det kan ske, forklarer Lee Taylor.

- Vi vil skabe et miljø, der er helt åbent, siger Lee Taylor.

Skal levere strategien
Det hele er skabt for at leve op til Co-Ros strategi om at blive en innovativ virksomhed, som vokser gennem at udvikle de nuværende brands og lancere helt nye brands.

For efter i mange år at have levet godt af virksomhedens tre stærke brands, juicen Suntop, saftevanden Sunquick samt det mest kendte produkt i Danmark hjemmefrys-isen Sun Lolly, skal Co-Ro nu udvikle sig. De tre oprindelige brands skal udvides, der skal nye brands til, ligesom virksomheden skal erobre nye lande.

Læs også: Rejsegilde på Co-Ro’s ”Powerhouse”

Midlet har været at bruge et tre-cifret millionbeløb på at bygge state-of-the-art udviklingsfaciliteter, som kan konkurrere med alle andre i industrien, og dermed tiltrække de rigtige medarbejdere. Lee Taylor har trukket på sin egen i fortid hentet flere gamle kolleger til Frederikssund.

- Hvis jeg spørger en ven ude i Europa, om han vil komme til Danmark og arbejde her, så siger han "Danmark? Seriøst?" Det er ikke engang Frederikssund, der er problemet, det er Danmark i sig selv, der virker langt væk for mange. Men når de så kommer her og ser, at vi har et innovationscenter i international klasse med andre gode folk og vi arbejder globalt, så bliver det attraktivt.

Ud over det åbne laboratorium har man opbygget moderne testfaciliteteter, hvor man kan tage imod fokusgrupper. Der er opbygget en testfabrik, så man eksempelvis kan lave 1.000 flasker af en prototype på et nyt produkt komplet med egen emballage.

Netop emballage skal i fremtiden kunne udvikles in house. Endelig arbejdes med 3D og augmented reality, så man kan tage et par briller på og se, hvordan Co-Ros produkter gør sig i en butik i eksempelvis Irak for nu at nævne et af de markeder, hvor Co-Ro sælger godt, men som er farligt at rejse til.

Læs også: Co-Ro sætter fart på tappelinjen

- Vi kan gøre alt det, andre kan. Inklusiv Coca-Cola. Faktisk kan vi skabe et produkt og rulle det ud i verden på seks måneder, det har andre svært ved, siger Lee Taylor.

Udviklingschefen ønsker, at Co-Ro i fremtiden skal kunne reagere meget hurtigt på sine markeder, og han mener, at virksomheden med sin stærke økonomi og mindre størrelse end andre globale spillere har en perfekt platform til at være innovativ og handle hurtigt.

En produktvæg med Co-Ros produkter viser, at der allerede er udviklet mange nye varianter og indpakninger af de oprindelige brands. Innovationen er altså allerede i gang, og Lee Taylor kalder bestyrelsens støtte til forandringen for "utrolig". Besstyrelseslokalet øverst oppe har i øvrigt også udsyn til laboratoriet, ligesom alle andre har det i deres daglige gang i Co-Ro.

- Så kan bestyrelsen se ned i laboratoriet, for alle skal leve og ånde for innovation her. Det er meningen med designet af bygningen.

Mere om: Co-Ro
Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Cabinplant frygter corona-regning til efteråret

Ny, dansk pektinfabrik på vej - vil bruge cashewæbler

Slagteri hyrer 14 nye medarbejdere

Modige kammerater åbner restaurant i krisetid

Restauranter og barer er fortsat tvangslukket

Digitalt Salg: Få nøglen til fremtidens detailhandel

Nyhedsbrev

15.456 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Regeringen genåbner Danmark gradvist efter påske

Online Avis Arkiv

Endnu en restaurantkæde ramt af konkurs - igen

Restaurantkæde ramt af konkurs

Bagere deler corona-ideer i Facebook-gruppe

På to dage: Knap 14.000 selvstændige har søgt om hjælp

Danish Crown forærer 100.000 måltider væk

Æggebakkefabrik har drøntravlt - salget er eksploderet

Lokale kroer har stor succes med take-away

Gorm's Pizza forærer 12.672 poser mozzarella væk

Stort mad-arrangement flytter til 2021

Coronavirus stopper produktionen af Corona-øl

1

Skare Food tror på massiv fremgang med Defco

Tican vil have lov at slagte grise i påsken

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Easyfood har afsat et hold til at sikre fremtiden: De graver i folks hjerner

Emballagefolk har forrygende travlt - men varerne er der

Easyfood satte ny rekord, men er nu pludselig helt nede i gear

Ejer af cateringfirma: Hver dag koster mig 10.000 kroner

1

FødevareDanmark: Hullede hjælpepakker presser virksomheder i knæ

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Koncern bag to danske Michelin-restauranter konkurs

Salget af vin og spiritus falder under coronaudbrud

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Rapport: Dansk erhvervsliv bløder milliarder

Over 10.000 virksomheder har søgt om lønkompensation

Nordisk Mejerikongres udsat

Gorm's-ansatte går kraftigt ned i løn

- Nu gælder det om at pleje netværk, hvis man vil eksportere

Ingen tegn på at coronakrisen vil skabe fødevarekrise

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Olet Industrigummi A/S er klar til nye projekter efter påske

Uendelige muligheder med vakuum

Vi arbejder i påsken

Siemens Simogear – et driftssikkert valg

Søger du et fagligt netværk om energiledelse?

Ny ergonomisk arbejdspladsmåtte til en skarp pris

Elesa+Ganter GN 1024 fjedersplit i stål eller rustfast stål.

Sådan opnåede dansk mejeri store besparelser

Perfekt og hurtig palletering

Kvalitet og kundetilfredshed går hånd i hånd

Kom med på besøg hos Vognmand Bent Mortensen A/S

Over 60 excentersnekkepumper samt reservedele på lager

Fra idé til færdigt produkt hos Gravlund Industrigummi

Så mange fordele får du, når du køber plast hos os ...

Ny forsendelse af iPad Pro - Den perfekte arbejdstablet

Træt af horisontale brandsikre skabe?

Sådan skal du som selvstændig forholde dig til coronavirus

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Scanmaster i kampen mod corona

HN Group A/S producerer 175.000 ansigtsvisirer om ugen!

NSK lejefedt typer

Super smart startkit til din næste messe

Cp Sourcing udvider igen på 3D-kapaciteten

Ny kapsling/elskab? Stål eller Polycarbonat?

Håndbyggede slanger fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.14