23948sdkhjf

Saft: Det er ikke en ny bygning, det er en ny kultur

| Af Tekst og foto: Mads Rømert | Tip redaktionen om en historie

Godt skjult på en stille industrivej omme bag Frederikssunds byggemarkeder, tårner saft- og isproducenten Co-Ros nye globale hovedkontor og innovationscenter sig op. En smuk, lys, oval bygning, kaldet "The Co-Ro Oval", tegnet af velrenommerede Henning Larsen Arkitekter.

Men det er ikke bare en bygning, der er blevet bygget. Det er en ny virksomhedskultur, der er i gang med at blive bygget op.



Den nye bygning er indrettet, så virksomhedens laboratorium, der er to etager højt, indtager en helt central plads. Det er omgivet af glas, så alle kan se ind i det. Og hvis du vil derind, skal du ikke scanne et kort, du kan blot gå ind. Døren er åben for alle.

- Laboratoriet er åbent. Og alle kan se derind. Det er et statement, hvor vi siger; alle er en del af innovationen. Alle må komme med ideer. Jeg er chef for udvikling, men jeg vil have en virksomhed hvor alle kan komme og sige; "Lee, hvorfor gør vi ikke sådan her?"

Ordene kommer fra Lee Taylor. Han er englænder og direktør for global innovation i Co-Ro, som han kom til for fire år siden. Det er i høj grad hans ideer, der ligger bag indretningen af den nye bygning og forandringerne i Co-Ros hovedkvarter.

- Udviklingsafdelingen med laboratoriet er det centrale i bygningen. Alle kommer til at gå op og ned ad det. Ved at placere udviklingsafdelingen centralt i bygningen bliver udvikling hele forretningens DNA, siger Lee Taylor.

Læs også: Co-Ro har udpeget tre veje til vækst

Er det lørdag?
Og for at vise, hvor revolutionerende indretningen er for virksomheden, går vi ud til Lee Taylors bil og kører ned i den anden ende af det store fabriksområde, som Co-Ro gemmer på her i den nordlige udkant af Frederikssund.

Vi når frem til en klassisk kontorbygning i mursten, som man typisk kender dem fra lidt ældre danske industrikvarterer, Det var her godt - gemt af vejen - at udviklingsafdelingen tidligere lå. Indenfor er der lavt til loftet og vi går ned ad en gang med stuepalmer og døre på hver side til en række kontorer, hvor hver mand kan passe sit.

- Nogen gange vidste man ikke, om man var kommet til at gå på arbejde en lørdag, siger Lee Taylor med slet skjult engelsk ironi om det stille kontormiljø.

For enden af gangen ligger det gamle laboratorium. I modsætning til det nye laboratorium er det gamle ikke ét stort rum, men består også af en række mindre lokaler.

Læs også: Det er blevet svært at være sød

- Ledende medarbejdere havde deres egne kontorer, og de sad derinde en god del af dagen.

Udsigten fra laboratoriet er en stor parkeringsplads.

- Da jeg kom havde ledende medarbejdere også deres egne p-båse, så jeg parkerede med vilje et andet sted, siger Lee Taylor med et grin.

For p-båsene, de små kontorer og det hierarki, der følger med, var det, Lee Taylor ville have Co-Ro væk fra. Og dermed er vi klar til at køre tilbage til den nye bygning og de tilstødende ombyggede administrationskontorer.

Læs også: Arabisk sukkerchok kræver nytænkning hos Co-Ro

- Vi er gået fra et sted, hvor folk sad i deres egne kontorer, til et sted, hvor folk kan løbe ind i hinanden. Et sted hvor du mærker, at hierarkiet er fladt, og hvor forskellige afdelinger sidder side om side og folk blander sig med hinanden. Så får man alle disse små interaktioner, hvoraf de fleste ikke giver noget, men nogle få af dem kan være netop det, der løfter en ide. Men man bliver nødt til at opbygge et miljø, hvor det kan ske, forklarer Lee Taylor.

- Vi vil skabe et miljø, der er helt åbent, siger Lee Taylor.

Skal levere strategien
Det hele er skabt for at leve op til Co-Ros strategi om at blive en innovativ virksomhed, som vokser gennem at udvikle de nuværende brands og lancere helt nye brands.

For efter i mange år at have levet godt af virksomhedens tre stærke brands, juicen Suntop, saftevanden Sunquick samt det mest kendte produkt i Danmark hjemmefrys-isen Sun Lolly, skal Co-Ro nu udvikle sig. De tre oprindelige brands skal udvides, der skal nye brands til, ligesom virksomheden skal erobre nye lande.

Læs også: Rejsegilde på Co-Ro’s ”Powerhouse”

Midlet har været at bruge et tre-cifret millionbeløb på at bygge state-of-the-art udviklingsfaciliteter, som kan konkurrere med alle andre i industrien, og dermed tiltrække de rigtige medarbejdere. Lee Taylor har trukket på sin egen i fortid hentet flere gamle kolleger til Frederikssund.

- Hvis jeg spørger en ven ude i Europa, om han vil komme til Danmark og arbejde her, så siger han "Danmark? Seriøst?" Det er ikke engang Frederikssund, der er problemet, det er Danmark i sig selv, der virker langt væk for mange. Men når de så kommer her og ser, at vi har et innovationscenter i international klasse med andre gode folk og vi arbejder globalt, så bliver det attraktivt.

Ud over det åbne laboratorium har man opbygget moderne testfaciliteteter, hvor man kan tage imod fokusgrupper. Der er opbygget en testfabrik, så man eksempelvis kan lave 1.000 flasker af en prototype på et nyt produkt komplet med egen emballage.

Netop emballage skal i fremtiden kunne udvikles in house. Endelig arbejdes med 3D og augmented reality, så man kan tage et par briller på og se, hvordan Co-Ros produkter gør sig i en butik i eksempelvis Irak for nu at nævne et af de markeder, hvor Co-Ro sælger godt, men som er farligt at rejse til.

Læs også: Co-Ro sætter fart på tappelinjen

- Vi kan gøre alt det, andre kan. Inklusiv Coca-Cola. Faktisk kan vi skabe et produkt og rulle det ud i verden på seks måneder, det har andre svært ved, siger Lee Taylor.

Udviklingschefen ønsker, at Co-Ro i fremtiden skal kunne reagere meget hurtigt på sine markeder, og han mener, at virksomheden med sin stærke økonomi og mindre størrelse end andre globale spillere har en perfekt platform til at være innovativ og handle hurtigt.

En produktvæg med Co-Ros produkter viser, at der allerede er udviklet mange nye varianter og indpakninger af de oprindelige brands. Innovationen er altså allerede i gang, og Lee Taylor kalder bestyrelsens støtte til forandringen for "utrolig". Besstyrelseslokalet øverst oppe har i øvrigt også udsyn til laboratoriet, ligesom alle andre har det i deres daglige gang i Co-Ro.

- Så kan bestyrelsen se ned i laboratoriet, for alle skal leve og ånde for innovation her. Det er meningen med designet af bygningen.

Mere om: Co-Ro
Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Konkursramt pølseproduktion tæt på at køre igen

Dan Duck vil sende millionregning til Fødevarestyrelsen

Sukkergigant vil lave grøn gas

Wittrup Seafood regner med at hyre 30 nye medarbejdere

Kødekspert havde veganerplan i skuffen i årevis

Presset kødselskab fordoblede overskuddet

Nyhedsbrev

15.341 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Gæstesvigt: Lego lukker sin gourmetrestaurant

Online Avis Arkiv

Esbjerg-kok laver nu jetsetmad for superstjerner

100 nye danske bryggerier på 10 år

Skills: Her er vinderne fra madbrancherne

Nedslidt og beskidt fiskefabrik straffet med bøde

Efter 140 år: Emballageproducent skifter navn

Ny medejer hos Ærø Whisky

Pizzaproduktion: Oles Gård kæmper med frysepizzaers dårlige ry

3

Andefejl: Fødevarestyrelsen lægger sig fladt ned

Suvit: Vi vokser måske lige hurtigt nok

Kødkomet tredobler overskuddet i dugfrisk regnskab

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danish Crown stikker helt af fra konkurrenterne

Royal Unibrew skifter finansdirektør

180 syge efter at have spist nytårsøsters

Nøddeekspert skal undersøge tonsvis af stjålne varer

Kødsuccesen Suvit stormer frem - åbner linje nummer tre

Fætre laver plantefars i Viborg

Her er "Danmarks bedste bøfsandwich"

Vilde svinepriser øger risikoen i store handelshuse

Chr. Hansen i stort vækstdyk

Museumsdirektør vil have mejeri på verdensarvliste

Medejer købt ud af madservicefirma

Ikonisk Aalborg-restaurant lukker efter dødsfald

Pris til fødevarebranchens mest innovative virksomhed

Lantmännen får ny CFO

Flensted lukker fabrik i Billund

Burger King tester alternativ til svinekød

Ung æggesælger flerdobler salget efter sur smiley

Fødevarebranchens brikker er blevet allemandseje

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mikroplast florerer på den jyske vestkyst

Guide til den perfekte lagerløsning

Du opnår en flydende produktion, når dine varer bor hos os!

Servicetekniker – til ventilationsvirksomhed i vækst

VIDEO: Bang & Olufsen tager dig med bag facaden

Luftfiltre fra BOGE giver øgede energibesparelser

HMI capacitive touch - Rustfri stål front

Programmérbar LED strip

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Kom til Robottræf CPH d. 30. januar

Kursus: Fødevaresvindel; sårbarhedsanalyse og -styring

Tilfør stoflighed til dit akustiske design

Eksporterer du fødevarer til USA? Lever du op til kravene?

Større valgfrihed med PEEK i 1000 mm bredde

Luftfiltre fra BOGE giver øgede energibesparelser

OLE GULAGER - 25 år hos Vestjysk Rustfri Montage i Varde

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Modtager du vores nyhedsbrev?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Bideskinner – et specialprodukt fra Gravlund Industrigummi

Revit - i Odense

European Energy Insurance skifter navn til Aventia Energy

Hvordan måler man UV/UV-LED? - Deltag på træningskursus

Det her bruger din headhunter sin tid på

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Send til en kollega

0.157