23948sdkhjf

Co-Ro har udpeget tre veje til vækst

| Af Tekst og foto: Mads Rømert | Tip redaktionen om en historie

I årtier har Co-Ro levet solidt på sine tre brands Sunquick, Suntop og Sun Lolly, der hver i sær har klaret sig stærkt på forskellige markeder i Mellemøsten, Nordafrika, Asien og herhjemme. Men siden 2015 hvor Søren Holm Jensen blev hentet fra Carlsberg og sat i spidsen som administrerende direktør, har strategien ændret sig.

Frederikssunds-virksomheden arbejder i dag på to sideløbende strategier for vækst og netop nu er et tredje strategi-ben ved at blive rullet ud.



- Vi har de seneste fire-fem år arbejde på dels at komme ind på flere markeder og dels at udvide vores eksisterende brands, så de findes i flere varianter og kan bruges i flere anledninger. Eksempelvis findes SunTop ikke kun som en drik mere, men også som en is i Mellemøsten. Og Sunquick er ikke længere kun et koncentrat, men findes nu også som ready-to-drink juice. Så ideen er at have ét stærkt brand på et marked, men lade det brand have mange forskellige produkter, fortæller Søren Holm Jensen.

Fabrik i Kenya
Udvidelsen af markeder er også i fuld gang og illustreres bedst af, at man for to år siden byggede en fabrik i Kenya for at komme ind på det østafrikanske marked.

- Vi fokuserer især på at vokse i Asien, men vi har også rimelig stort fokus på Afrika syd for Sahara.

Co-Ros bedst kendte produkt i Danmark, hjemmefrys-isen Sun Lolly, er såmænd også ude på nye jagtmarker.

Læs også: Det er blevet svært at være sød

- Den vokser virkelig hurtigt i Tyskland, Holland og Belgien. I de lande er det en niche, for det er ikke så kendt som i Danmark med hjemmefrys-is, men vi er ved at opbygge den produktkategori.

En sund forfriskning
Det næste strategi-ben står på bordet foran os i Søren Holm Jensens hjørnekontor. En spraglet og farverig flaske. Det er et helt nyt brand; MashUp.

- Det her er det første nye internationale brand, vi har lanceret i mere end 20 år. Vi har lavet lokale ting, men det her er første gang i over 20 år, vi har lanceret et helt nyt brand med intention om, at det kan være et globalt produkt, siger Søren Holm Jensen.

- Det er meget spændende men også lidt neglebidende, for produktet har været over et år undervejs og nu er det så ude i handlen i Danmark, siger direktøren.

Læs også: Saft: Det er ikke en ny bygning, det er en ny kultur

Smagen er sød og læskende, men hvad den spraglede flaske ikke afslører ved første øjekast, står med lidt mindre bogstaver på etiketten; der er sparet på sukkeret, og det er sket, uden at der er brugt kunstige tilsætningsstoffer eller sødemidler.

- Vi vil ind i denne kategori for sunde refreshments, siger Søren Holm Jensen.

MashUp er Co-Ros første svar på den globale miljø- og sunhedstrend, og det er den første virkelige milepæl, som virksomhedens vitaliserede udviklingsafdeling sender på markedet. Og flere er i pipelinen.

- Alle vores tre strategier understøttes af den store investering, vi har gjort her i vores nybyggede innovationscenter, og det er både for at have det bedste udstyr men også det bedste arbejdsmiljø, så vi kan tiltrække talentfulde medarbejdere.

Læs også: Arabisk sukkerchok kræver nytænkning hos Co-Ro

Der er gode grunde til at Co-Ro må udvikle sig. Virksomheden har flere af sine vigtigste markeder i Mellemøsten - en kronisk urolig region, som gør markederne sårbare - og så er både forbrugere og regeringer globalt gået i krig mod sukker, og det vil ramme Co-Ros nuværende portefølje.

Tilbage til rødderne
Strategien med at udvikle nye produkter er faktisk en tilbagevenden til Co-Ros egne rødder. Produktudvikling var Co-Ros oprindelige udgangspunkt.

Co-Ro bliver startet i 1942 af brødrene Flemming og Jep Petersen, som udvikler erstatningsprodukter under den tyske besættelsen af Danmark, hvor udenlandske varer er knappe. Siden bliver man underleverandør af essenser til især bageindustrien, men i 1950’erne begynder man at lave koncentrater til juicer.

Den voksende viden om smage og flydende væsker gør, at Co-Ro i 1966 kan udvikle Sunquick, der er en tyktflydende saft, som kan fortyndes hele ni gange uden at miste frugtsmagen. Det gør med ét Co-Ro til en eksportvirksomhed, der begynder at sælge saft i Mellemøsten, Nordafrika og Asien.

Læs også: Rejsegilde på Co-Ro’s ”Powerhouse”

I slutningen af 1970’erne udvikler Co-Ro så sine to andre kernebrands; Suntop-juicen der introduceres i Mellemøsten og Sun Lolly hjemmefrys-isen, som lanceres i Danmark.

Opkøb er en mulighed
Opkøb har aldrig været en del af Co-Ros forrening, men sidste år købte Co-Ro for første gang en virksomhed i udlandet, den kinesiske handelsvirksomhed JKD.

Co-Ro er klar til yderligere opkøb og har pengene til det, men det er grundliggende ikke en del af vækststrategien, understreger Søren Holm Jensen.

- Vi har ikke en strategi med at topkøbe andre virksomheder, men hvis vi kan opnå en synergi ved at opkøbe andre, eller de ligger inde med en spændende teknologi, så kan vi være parate til opkøb. Men vi vil ikke bare købe for at vokse.




Mere om: Co-Ro
Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Gammelt bryghus bliver omdannet til Bryggekulturens Hus

Topmoderne ølbrygning: De glæder sig helt vildt i Thisted

"Helt vildt": Årets danske bryggeri er Åben

10.000 chokoladejulekalendere tilbagekaldt - smager af pap

Rekord: 380 julebryg fra de danske bryggerier

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

15.277 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Eksporten af økologi falder efter 12 år med fremgang

Online Avis Arkiv

Ny manual giver 60 siders bud på fremtidens emballage

Danish Crown vil investere 1,6 mia. kroner

Allerede nu sætter 2019 konkursrekord

Tyggegummi skal hjælpe kvinder med at blive gravide

Nu skal fremtidens fødevarer være helt sikre

Han tjener millioner på "verdens bedste bøf"

1

Hemmeligt sted: Ota Solgryn er ikke helt hjemme endnu

Crispy Food: Efter nytår får Ota Solgryn det store comeback

Mille Food-ejer lukker selskab efter skandale

Øko-direktør: Her er min fremtidsdrøm

Kyllingekød trækkes tilbage - solgt over hele landet

Nemlig.com fortsætter vokseværk og har underskud

Carlsberg vil reducere vandforbruget med 50 procent

Bryggeriet Vestfyen presset i rødt af store omkostninger

Co-Ro har udpeget tre veje til vækst

Voksende burgerkæde med nyt minus

Det er blevet svært at være sød

Der er en global trend mod sukker, og det giver udfordringer for Co-Ro

Illegale ansatte: Ny finanslov fordobler bødestraffen

Det Danske Madhus vandt alligevel madkrigen

Lukket anlæg recirkulerer 98 procent af vandet

Svineavlere går imod Danish Crowns klimaindsats

Ægtepar fik millioner for sodavandssucces

1

Coop inviterer små mad-producenter til gratis seminar

Danish Crown Foods har nu ny direktør i Danmark

Trods konkurs: Slagtehus fortsætter

Ny fødevareimportør klar i Køge

Takeaway: Wolt har fart på

Ny whisky er lagret på øl-fade

Naturli' hædret med dyrevelfærdspris

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Work smarter not harder

Salg af industri container løsninger

Give Elementer rykker på detail og industri

Undgå statisk elektricitet med en ion luftkniv

Få tips til at spare tid og penge!

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Copenhagen Pump forhandler kapselblæsere fra Pedro Gil

Transmitter til bl.a. Fugtmåling fra Summit

Lisco Analytical fører Refraktometre i høj kvalitet

Fibox tilbyder et fuldt sortiment af services

Pladegummi på ruller eller skåret på mål

Unik mulighed for at købe en Swift-Cut skæremaskine

Mindre støj på linjen med ny forbedret Stennevad hjemmeside

Den fleksible serie af sikringsholdere til din eltavle

Olie/luft køler Type OAC fra KTR

Ny salgschef hos ABJ METAL

Medaljehøst og finalepladser

GTS: Sådan accelererer vi dansk innovation

Innovativ tænkning gør BOGE's S-4-serie til et lønsom køb

Koncentreret strøm af ioniseret luft fjerner statisk

1. advent - Har nisserne været på spil?

Nye krav til etiske deklarationer skal skabe troværdighed

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

Går jeres energi til spilde? Gør verdensmål til jeres mål

Fastholdelse af ortopædiske indlægssåler med hjælp af vakuum

Send til en kollega

0.292