23948sdkhjf

Det er blevet svært at være sød

| Af Mads Rømert | Tip redaktionen om en historie

Der er en global trend mod sukker, og det giver udfordringer for Co-Ro

Der er erklæret krig mod sukker. Forbrugere i hele verden vil gerne leve sundere, og regeringer vil gerne hjælpe dem ved at indføre skatter eller afgifter på sukker, som samtidig kan øge statsindtægterne.

- Krigen mod sukker er en af vores store udfordringer, siger saftproducenten Co-Ros administrerende direktør, Søren Holm Jensen.



- Det er en global trend, og det kommer ti at gå meget hurtig, forudsiger direktøren med bekymring.

I et af Co-Ros største markeder, Saudi-Arabien, har regeringen annonceret, at der vil komme en sukkerafgift, som kan batyde, at en Suntop-juice, der har kostet det samme siden lanceringen for 40 år siden, måske vil stige med 50 til 100 procent i pris.

Det er også en af grundene til, at Co-Ro er i gang med at forandre sig. I mange år har produktion og handel været i fokus - nu er innovation atter blevet omdrejningspunktet i virksomheden.

- Vi bliver nødt til at udvikle os og kunne handle meget hurtigere og kunne ændre eksisterende produkter, siger Søren Holm Jensen og tilføjer, at det hele kompliceres af, at reglerne for eksempelvis sukker-afgifter er forskellig fra land til land.

Læs også: Co-Ro har udpeget tre veje til vækst

- Hvert marked har sin egen lovgivning, så det er ret kompliceret, og vi har brug for skræddersyede opskrifter til de enkelte markeder. Så for at sende et produkt ud på 80 markeder har vi nok brug for omkring 10 versioner af produktet. Det koster meget arbejde og udvikling.

MashUp er første skridt
Første skridt på rejsen, er udviklingen af læskedrikken MashUp, hvor der er skåret kraftigt ned på sukkerindholdet, men hvor der samtidig ikke er kunstige sødemidler i, for forbrugere ønsker ikke bare mindre sukker men også færre kunstige tilsætningsstoffer.

- Vi håber, at MashUp giver svaret på begge udfordringer, siger Lee Taylor, der er direktør for global innovation i Co-Ro.

- MashUp indeholder kun 3,9 gram sukker pr. 100 gram, mens en sodavand eller en juice typisk indeholder cirka 11 gram. Så det er tre gange færre kalorier i MashUp. Der er andre produkter, som ingen kalorier har, men så indeholder de kunstige sødestoffer. Vi mener, at vi har udviklet noget, der unikt til de forbrugere, der synes, at vand er for kedeligt og sodavand er usundt. Det var en svær udfordring at nå ned på 3,9 gram sukker, men grunden til at vi historisk har haft succes er, at vi har haft en teknologi, som har været siger unik. At vi for eksempel har været bedre til at skabe en koncentreret frugtsmag i saftevand, siger Lee Taylor.

Læs også: Saft: Det er ikke en ny bygning, det er en ny kultur

MashUp er Co-Ros første svar på de udfordringer, som globale trends giver producenter af læskedrikke. Og ifølge Søren Holm Jensen er kravene til Co-Ro klare:

- Vi skal være bedre end konkurrenterne til at tilpasse os de trends og forandringer.

Mere om: Co-Ro
Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

- Jeg havde ideen i to år, før jeg gik i gang

Frygtet virus lukker Danish Crown-fabrik

Sushikæde fik millionoverskud - og overtrådte loven

Kemikaliedampe på Scandic Food: 63 medarbejdere blev evakueret

Politi og beredskab forlod stedet onsdag eftermiddag.

Gøgler med sømandschips: Danmark skal bringe butikken i topform

McDonald's sælger for milliarder ved at levere lige til døren

Nyhedsbrev

15.358 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Scandic Food ramt af kemikalieudslip

Online Avis Arkiv

Mexicansk kæde er lukket

Hver tredje importør har solgt alt for røde tunbøffer

Jensens Bøfhus lancerer samtalekort

Satiretegning: Fødevareindustrien har milliarder på spil

Kims åbner et chips-outlet

Fusk med salg af enorm mængde chokolade giver millionsmæk

Jysk bryghus vil 10-doble produktionen

Økologisk direktør siger farvel

Så er Arlas nye kæmpebyggeri i gang

Vestjyske fødevareproducenter blev klogere

Teenager har succes med kartofler

Rekordregnskab skal sikre fremtiden for Thisted Bryghus

Private label: Stor danskerflok gør sig klar til Amsterdam

Restaurant er nu børnefri

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

"Scoop": Danish Crown Foods henter international chef hos Arla

Mille Food skifter formand efter skandalesag

Hancock får automatisk renseanlæg

Konkursramt pølseproduktion tæt på at køre igen

Ny medejer hos Ærø Whisky

Royal Unibrew skifter finansdirektør

Her er "Danmarks bedste bøfsandwich"

Vilde svinepriser øger risikoen i store handelshuse

Chr. Hansen i stort vækstdyk

Museumsdirektør vil have mejeri på verdensarvliste

Medejer købt ud af madservicefirma

Ikonisk Aalborg-restaurant lukker efter dødsfald

Pris til fødevarebranchens mest innovative virksomhed

Lantmännen får ny CFO

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HCS rydder op efter 2. verdenskrig

Give Elementer skræddersyer elementer til nyt staldkoncept

CASE: Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

ZF Danmark er en del af ZF Group

Vidste du dette om Nomo?

Fibox tilbyder også alment tilbehør til kapslinger

Læs nyeste kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Realax Slangepumpe fra Axflow

Nu kan du bestille online i vores eShop

Fotometre i høj kvalitet

Manometer Ø 160

Opgradering af SATOs etiketprinter

Plade Olie/vand køler Type PHE fra KTR

Emner udføres - mekanisk, elektrisk, termisk adskillelse

Gibotech leverer ny CMS ATOM til Hudevad Furniture

Scanlux Packaging åbner nyt kontor i Sverige

Støjsvage kompressorer fra JUN-AIR

Nye varianter af kartoffelmos

Dansk Materiale Netværks Årsdag 2020

Ny Stabilus IndustryLine gasfjedre film

PRODUKTFOKUS: Treben i aluminium fra tyske IKAR GmbH

Kurser og seminarer hos Carl Stahl A/S

Pladegummi på ruller eller skåret på mål

Markedsrapport 2019 – Har du haft den rigtige elpris?

Produktions optimering med WERMA ANDON system

Send til en kollega

0.187