23948sdkhjf

Klumme: YES!! Vi skal lave egenkontrol – og sikker mad!

Høj fødevaresikkerhed er afgørende for alle fødevarevirksomheder. Men det kræver en god plan at sælge budskabet om egenkontrol til medarbejderne, der ofte synes, det er mere end kedeligt.
Mange kvalitetschefer sukker – og dét med rette: At få medarbejderne i produktionen til at tage aktivt del i egenkontrollen kan være hårdt arbejde. Egenkontrol er ikke et sexet emne. For mange produktionsmedarbejdere er det cirka lige så interessant, som udfyldelsen af selvangivelsen er for os andre. Og dét faktum er en gordisk knude af de større: For egenkontrol og fødevaresikkerhed er - af indlysende grunde - centrale emner: Får mikrobiologiske processer lov til at boltre sig i fødevarerne, kan det både blive farligt for forbrugerne og dyrt for firmaerne.

Men knuden kan løsnes. Ved at bruge et eller flere enkel greb kan du sætte egenkontrol på medarbejdernes agenda:
1. Snak lige ud af posen med dem
2. Gør egenkontrol til et succeskriterium
3. Beløn dem, der gør det godt

Sagt med lidt flere ord:

Få svesken på disken
Medarbejdere accepterer alt, hvis de får en god og ikke mindst ærlig forklaring. Det handler om at få svesken på disken. Er der problemer med egenkontrol, der ikke bliver udført, så indkald til et møde og sig det, som det er: ”Ja, hvis jeg var jer, ville jeg sgu også synes, det var dødsygt at notere temperaturmålinger og batchnumre. Derfor forstår jeg godt, at I nogle gange ikke får det gjort. Jeg forstår også godt, at I sætter arbejdet med vores produkter og vores kunder højere, når vi har travlt. Men! Vi skal. Vi er forpligtet over for forbrugerne, de skal kunne regne med, at vores produkter er sikre at stoppe i munden. Når I noterer temperatur og batch, så kan det rent faktisk redde folk fra at blive alvorligt syge.”
Sagt på en anden måde: Skab en kultur, hvor I kan tale ærligt om egenkontrol og dårlig samvittighed, når det smutter, og sig farvel til løftede pegefingre.

Vi vil – vi kan være verdens bedste til fødevaresikkerhed!
Hvis man læser missioner og visioner på fødevarevirksomheders hjemmesider, så ved man, at dét der tæller er at levere gode, spændende produkter. Innovation og produktudvikling er i fokus. Og det er fantastisk at være med til at skabe den frostvare eller det morgenmadsprodukt, der bliver et hit ude i hjemmene. Rigtigt mange virksomheder gør en masse ud af at skabe et miljø, hvor idéer kan opstå: ”Vi vil være dem, der leverer de bedste produkter.” Lav det samme regnestykke for fødevaresikkerheden i produktionen: ”Vi vil være dem, der er bedst til fødevaresikkerhed, dem der står inde for, at vores forbrugere får sikker mad.” Skriv det ned, gør det konkret, hold en tema-dag, hvor inspirerende eksperter fortæller om, hvad fødevaresikkerhed er, og hvor meget det betyder, når vi overholder hygiejne-reglerne og sørger for at udføre egenkontrollen (som en kvalitetschef for en stor fastfood-kæde fortalte mig, at han sagde til medarbejderne i restauranterne: ”Tak fordi du fulgte reglerne for håndvask. I dag har du måske reddet et menneske fra at blive sygt.”).

Kort sagt: Forklar dine medarbejdere, hvorfor de kedelige kontrol-målinger er så vigtige og vær for alvor med til at sætte dagsorden internt i firmaet: ”God mad smager godt, men god mad er også sikker mad.” Det er i øvrigt et budskab, der kan sælges til medierne, og som i dén grad kan styrke image og brand i et samfund, hvor det i stigende grad handler om forbrugernes velbefindende.

Tak fordi du gør en indsats
Gør det helt synligt, at det tæller, at man som medarbejder bakker op om det fælles projekt med fødevaresikkerheden og egenkontrollen. Opstil nogle klare mål for, hvad du forventer, at medarbejderne skal klare af kontroller og giv dem nogle overskuelige planer – og læg dertil en bonus for at nå målene. Skal det afspejles i lønnen? Skal det være en middag i byen til den, der har fået udført flest kontroller? Eller noget helt tredje. Andre steder i virksomheden belønner man de kreative hoveder, der får gode idéer. Hvorfor ikke belønne produktionsapparatet for at stå inde for noget så væsentligt som sikkerheden?

God mad er sikker mad, og det kan de fleste medarbejdere godt forstå, hvis de får en forklaring og (måske) en gulerod.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.158