23948sdkhjf

Falengreen køber sig til mere convenience

Opkøbet af Q Foods skal styrke Falengreens position på det vigtige convenience-marked

På en gennemsnitlig dag i 2018 spiste mere end hver tiende dansker en convenience-fødevare. Og 87 procent af de danske husholdninger købte tilsvarende færdigretter, viser en markedsanalyse fra Landbrug og Fødevarer.

Det er dét marked, som den østjyske fødevarevirksomhed Falengreen vil forsøge at kapre en større luns af via opkøbet af salgsselskabet Q Foods, der forhandler en række brands og produkter inden for convenience-genren - herunder salatmåltider og færdigretter.



- Vi ser Q Foods som en rigtig god mulighed, fordi det på mange måder komplimenterer vores forretning både produktmæssigt og salgsmæssigt. Vi gør os brede i forhold til kunderne, hvilket netop er noget af det, kunderne efterspørger, fortæller koncerndirektør Morten Petersen.

Tilfører stor værdi
Mens Falengreen både udvikler, producerer, sælger og importerer en bred vifte af mejeri- og fødevarer, er Q Foods et rent salgsselskab, der forhandler fødevarer til blandt andet detailhandlen og foodservice-industrien.

- Q Foods har nogle meget lange samarbejdsaftaler med deres leverandører, og de leverandører repræsenterer en stor værdi. De har nogle spændende produkter og brands, som vi glæder os til at arbejde med, så på den måde tilfører vi stor værdi til Falengreen med opkøbet, lyder det fra Morten Petersen.

Ifølge Morten Petersen er netop convenience et marked i hastig vækst med store muligheder.

Læs også: DK international food bliver til Falengreen


- Både convenience og foodservice er i vækst, og det skyldes, at folk spiser mere ude og er mere på farten. Og så har de yngre generationer i dag nogle andre vaner end tidligere.

Lukker 1. januar
Rent lavpraktisk rykker Q Foods salgsafdeling til Falengreens domicil ved Stilling ved Skanderborg, mens administrationen har fået tilbuddet om at flytte med til det jyske. Q Foods i Holbæk lukker per 1. januar 2020.

- Vi har en del egenproduktion, som vi fokuserer stærkt på, men derudover har vi en lang række agenturer allerede, så vi kender godt den metier, det er at drive handelsvirksomhed, uddyber Morten Petersen formålet med at opkøbe et salgsselskab som Q Foods.

Han oplyser, at opkøbet her og nu ikke får nogen indvirkning på Falengreens egenproduktion i Stilling, hvor virksomheden producerer en lang række produkter under både eget navn og til private label - herunder ost og pizzatopping, som er Falengreens helt store spidskompetence.

Ud over traditionel pizzatopping fremstiller Falengreen vegetbilske smelteprodukter, der i stedet for en animalsk base fremstilles på basis af vegetabilsk fedtstof. Disse produktionslinjer er stadig analoge.

Opkøb en del af strategien
Vækst gennem opkøb af andre virksomheder er en del af Falengreens strategi, fortæller Morten Petersen, men indtil nu har man ikke fundet det helt rigtige match. Det håber Falengreen at have fundet med Q Foods.

- Strategisk er det et vigtigt opkøb for os, som virkelig kan give os et ryk fremad. Det er svært at vækste organisk i disse tider, så derfor er opkøb en del af vores strategi, siger han.


Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078