23948sdkhjf

Diskret saftevandsgigant startede i et udhus i Vanløse

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Amazon, Apple, Disney og Google. Der er nok af verdenskendte eksempler på internationale virksomhedssucceser, der har startet deres tilværelse i en garage eller lignende beskedne omgivelser.

En af de mere ukendte succeser – også i danske sammenhænge – er læskedrikkoncern Co-Ro A/S, der tog sin begyndelse, da brødre­parret Flemming og Jep Petersen midt under 2. Verdenskrig i et 16 m2 stort udhus i Vanløse begyndte at eksperimentere med at mikse mineralvand og flødeis.

Det skriver DI Business.

77 år senere er Co-Ro en global succes. Hver dag sælger virksomheden mere end 10 millioner læskedrikke i 80 lande, har en omsætning på knap to mia. kr. og 1.280 ansatte, hvoraf knap 300 befinder sig på fabrikken og hovedkontoret i Frederikssund, som siden sidst i 1960’erne har været virksomhedens hjemby.

Dansk saftevand i ørkenen
Virksomhedens succes tog for alvor fart i 1966, hvor Co-Ro udviklede Sunquick saftevand, som senere blev fulgt op af Suntop juicedrik og Sun Lolly frys-selv is, der nok også vækker minder om barndommens somre blandt mange læsere.

Ifølge direktør for Co-Ro Søren Holm Jensen bunder succesen for den nordsjællandske læskedrikskoncern i en forståelse for råvarerne og den gode smag tilsat entreprenørånd og en kærlighed til eksotiske egne af verden.

– Den allerførste container med Sunquick blev sendt til Bahrain. Og allerede i 1960’erne og 1970’erne havde Co-Ro gjort sin entré i blandt andet Kuwait, Yemen, Irak og Philippinerne, siger Søren Holm Jensen og tilføjer:

– Det er Co-Ros skyld, at du kan få saftevand, der smager af appelsin, i den kuwaitiske ørken. Det var de ikke vant til, før at vi kom til landet.

Lav oliepris og krig mod sukker
Meget er dog ændret siden de glade 1960’ere. Det gælder også i synet på sukker, som mange lande har erklæret krig mod, blandt andet som følge af det hastigt stigende antal diabetikere i verden.

Direktør Søren Holm Jensen fortæller, at Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emiraters indførelse af en meget høj afgift på ”sweetened beverages” betyder, at forbrugerprisen på en Suntop-juice for første gang i 30 år ryger i vejret.

– De saudiske forbrugere har været vant til at betale 1 saudi real (red., svarende til 1,80 danske kroner) for en Suntop siden lanceringen i 1977, men med de nye afgifter bliver prisen med ét øget til mere end 1,5 realer. Det vil kræve tilvænning hos forbrugerne, siger direktøren, og det får os til at investere yderligere i nye produktlanceringer og andre tiltag, som skal sikre, at Co-Ro kommer styrket igennem den kommende omstillingsperiode i regionen.

– Der er en voldsom forandring af samfundsøkonomien i gang, hvor myndighederne i Mellemøsten begynder at kigge sig om efter nye indtægtskilder, siger Søren Holm Jensen.

300 millioner nye kunder i Kenya
Det ændrede syn på sukker giver dog også nogle nye muligheder for Co-Ro. En ny læskedrik, Mashup, har få kalorier og indeholder hverken kunstige sødestoffer eller konserveringsmidler, men har samtidig en populær smag.

Co-Ro vil også udvide sine eksisterende markeder. Eksempelvis har Co-Ro for nylig åbnet en ny fabrik i Kenya, som giver adgang til 300 millioner forbrugere i det voksende marked i Østafrika. Ligeledes har Co-Ro opkøbt en kinesisk virksomhed for at stå stærkere på det kinesiske marked, hvor Co-Ros læskedrik ofte sælges sammen med popcorn til de kinesiske biografgængere.

– Nøglen til fortsat succes er, at vi har de rigtige produkter og er eksponeret mod markeder, der vokser. Det er fortsat den gode smag samt viljen og evnen til at tage ud i verden, der skal bringe os frem, siger Søren Holm Jensen.

Artiklen er bragt i samarbejde med Di Business

Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Teenager har succes med kartofler

Økologisk direktør siger farvel

Så er Arlas nye kæmpebyggeri i gang

Vestjyske fødevareproducenter blev klogere

Rekordregnskab skal sikre fremtiden for Thisted Bryghus

Restaurant er nu børnefri

Nyhedsbrev

15.351 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Private label: Stor danskerflok gør sig klar til Amsterdam

"Scoop": Danish Crown Foods henter international chef hos Arla

Kagefabrik ansætter for at kunne følge med

Metalspåner: Rema 1000 stopper brødsalg i 55 butikker

Mille Food skifter formand efter skandalesag

Hancock får automatisk renseanlæg

Center for Hygiejnisk Design flytter fra DTU

Konkursramt pølseproduktion tæt på at køre igen

Dan Duck vil sende millionregning til Fødevarestyrelsen

Wittrup Seafood regner med at hyre 30 nye medarbejdere

Sukkergigant vil lave grøn gas

Kødekspert havde veganerplan i skuffen i årevis

Gæstesvigt: Lego lukker sin gourmetrestaurant

Presset kødselskab fordoblede overskuddet

Esbjerg-kok laver nu jetsetmad for superstjerner

100 nye danske bryggerier på 10 år

Skills: Her er vinderne fra madbrancherne

Ny medejer hos Ærø Whisky

Royal Unibrew skifter finansdirektør

Her er "Danmarks bedste bøfsandwich"

Vilde svinepriser øger risikoen i store handelshuse

Chr. Hansen i stort vækstdyk

Museumsdirektør vil have mejeri på verdensarvliste

Medejer købt ud af madservicefirma

Ikonisk Aalborg-restaurant lukker efter dødsfald

Pris til fødevarebranchens mest innovative virksomhed

Lantmännen får ny CFO

Flensted lukker fabrik i Billund

Burger King tester alternativ til svinekød

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vandværksmesse 31. januar - Roskilde

Data Drevet Produktion - IoT og produktionsplanlægning

Luftfiltre fra BOGE giver øgede energibesparelser

40 års jubilæum

KUMA fandt en fleksibel løsning

Miromatic forhandles af Salicath ApS

Siemens Sitrans Probe LU240

Hydrauliske komponenter fra KTR

Bestil sensorer hurtigt og direkte fra producentens lager

Chopper Hopper – neddeling og pumpning i ét

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Ny motorløsning til aggressive miljøer

Luftfiltre fra BOGE giver øgede energibesparelser

Pladebearbejdning med ROBOT

HN Group A/S tager ansvar og øger antallet af lærlinge.

Pssst … PALOMAT® produktnyhed er på vej

Werma Andon system for optimering af Lean certificering

Nyt salgteam til hygiejneløsninger

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

TYTAN gruppeafbrydere kan nu fås hos Ara-El

Tænk faldsikring ind i arbejdssituationer

Siemens Tip: Ny demo-applikation til OMAC

Jobopslag - Servicetekniker i Trekantsområdet

Download gratis webinar: PDF-scanning af ordrer og fakturaer

Overfladebelægning til gevind

Send til en kollega

0.125