23948sdkhjf

Detailhandlen er helt i knæ

Pilen peger nedad for servicesektorens fremtidsudsigter, der rammes hårdt af både gældskrise og et frosset privatforbrug.
Optimismen har trange kår i servicesektoren, hvis forventninger er faldet fra et nettotal på +10 i juni til -3 i september.

Endnu værre ser det ud på det nye detailhandelsbarometer, der er faldet endnu mere markant fra +6 i august til -7 i september.

- Det kan godt være, at vi netop i disse dage oplever en vejrmæssig indian summer, men der er ikke meget sommerstemning over erhvervslivets fremtidsforventninger, siger økonom Bo Sandberg, Dansk Erhverv.

En vigtig strømpil
Det er både den internationale gældskrise og det dybfrosne privatforbrug herhjemme, der rammer detailhandlen hårdt.

- Dagens nye tal er en meget vigtig strømpil. Det er blandt de første indikatorer på temperaturen i dansk erhvervsliv i 3. kvartal, dvs. efter den nye omgang af international gælds- og aktieuro, der satte ind i begyndelsen af august. Når samtlige erhvervshovedgrupper registrerer faldende forventningsdannelse og ordrebeholdning, så imødeser vi særdeles sløje nøgletal for vækst og beskæftigelse i 3. kvartal og for året ud i det hele taget, siger Bo Sandberg.

Han er ikke imponeret over blandt andet servicefradraget.

- Det er i øjeblikket både den faktisk registrerede omsætning og forventninger til den fremtidige omsætning, der svigter i servicesektoren. Det skyldes både den hjemlige nedgang i privatforbruget og baggrundstæppet af betydelig usikkerhed i international økonomi. Og så må man konstatere, at det nye servicefradrag, der blev introduceret i juni overhovedet ikke har virket. Man har desværre valgt en discountløsning og ikke taget ved lære af de positive svenske erfaringer, siger Bo Sandberg.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078