23948sdkhjf

Græske supermarkeder åbne for danske leverandører

Den økonomiske krise har gjort de græske forbrugere mere prisbevidste, og det har fået supermarkedskæderne til at udbyde flere og flere produkter under eget mærke.
Danske firmaer har gode muligheder for at eksportere til græske supermarkeder.

Åbningen er opstået, fordi den seneste tids krise har ændret ved forbrugsmønstrene blandt de græske forbrugere.

- De senere år har de græske forbrugeres efterspørgsel efter supermarkedernes egne produkter været stigende. Landets økonomiske krise har forstærket denne tendens, da disse såkaldte private label-produkter typisk er billigere. Grækenlands økonomiske situation har medført et mindre fald i supermarkedernes omsætning, men måske den største ændring er at finde i forbrugernes indkøbspræferencer: de vil have mere for pengene, lyder det i en meddelelse fra Eksportrådet.

Og det kan altså være interessant for de danske leverandører, da en vis del af supermarkedernes private label-produkter kommer fra udlandet.

- Kæderne lægger hvert år en plan for, hvilke nye produkter de vil sælge under eget mærke. Herefter inviteres leverandører til at afgive tilbud, hvorefter der vælges en leverandør. Afhængigt af samarbejdet vil kæden enten på ny indhente tilbud på produktet eller fortsætte forretningsrelationen i årevis, konstaterer Eksportrådet, som sammen med den danske ambassade i Athen har taget kontakt til indkøberne, så man kan fremvise danske eksportørers produkter for dem.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078