23948sdkhjf

Thise-direktøren om teknik: Jeg er meget overrasket

Den globale fødevareindustri snakker om udnyttelse af Big Data. Men sådan er det ikke hos Thise i Roslev, der ligger et godt stykke nord for Skive.

- Vi arbejder ikke med Big Data. Men vi arbejder med produktionsplanlægningssystemer, som er baseret på it og digitalisering, fastslår adm. direktør og medstifter Poul Pedersen.



Og det er netop digitaliseringen, der har været den toneangivende driver hos Thise, og som på en lang række områder har været med til at skabe forbedringer i mejeriet.

- Vi har fået langt mere styr på vores indkøb af emballage og ingredienser, vi har reduceret vores varelager, vi er blevet langt mere effektive i produktionen, vi har mindsket både vores spild og CO2-udledning, og så har vi fået en lagt bedre leveringsevne, forklarer en tilfreds Poul Pedersen og understreger:

- Vi har aldrig før haft så meget styr på økonomien, som vi har haft de sidste år.

Han pointerer, at digitaliseringen er en nødvendighed, som for alvor har fået fat, efter at Thise byggede et nyt fuldautomatisk mejeri for godt 11 år siden. Processerne med fremstilling af primært økologisk mælk og ost er blevet strømlinede for at sikre konkurrencedygtighed, fuld dokumentation og sporbarhed. På samme tid har fuldautomatiserede pakkelinjer og palleteringssystemer samt selvkørende trucks skabt effektivitet og fjernet tunge løft og monotont arbejde i mejeriet.

Læs også: Thise Mejeri satte igen ny rekord


Thise, der har passeret en milliard i omsætning, hvoraf 25-30 procent går til eksport, beskæftiger ca. 250 medarbejdere. Væksten på toplinjen har de seneste tre år ligget på mellem tre og fem procent, og soliditetsgraden er kravlet over de 30 procent.

Processen ophører aldrig
Poul Pedersen siger lige ud, digitaliseringen åbner op for ny viden om produktionsprocesser, som igen åbner op for nye muligheder og veje til forbedringer.

- Det er en on going proces, der aldrig stopper, og som kræver store investeringer, påpeger han.

Fra 2017 til 2019 blev der således skudt mere end 150 mio. kroner i mejeriet, som er blevet udvidet med en ny bygning med fuldautomatisk højlager til emballage og plads til endnu mere osteproduktion. Lige nu bliver der arbejdet på at køre de nye aktiviteter ind.

Læs også: Så er Thise klar med sin havredrik


- Det er en hård proces at komme igennem. Der en masse små tilretninger, som tager tid og koster penge, siger Poul Pedersen.

I år lyder investeringsrammen på 25 mio. kroner, som bl.a. skal bruges på en ny poselinje til børneyoghurt samt et nyt automatisk mælkebehandlingsanlæg, hvor de 10 forskellige mælkevarianter skal varmebehandles.

Vil måle på alt
Mejeriets fokus på digitalisering smitter også af på sammensætningen af medarbejdere.

Hvor der for 10 år siden kun var en enkelt medarbejder, der havde med it at gøre, er antallet i dag oppe på en halv snes, hvoraf de syv arbejder med it, mens de sidste tre er controllere. It er organisatorisk placeret under økonomiledelsen hos Thise.

Læs også: Nye kartoner, gamle farver


- For bare fem år siden havde jeg slet ingen idé om den vej, det ville gå med it og digitalisering her i Thise. Jeg er meget overrasket over udviklingen, og det er positivt. I dag kan jeg sige, at vi er vilde med it, digitalisering og automation. Det er fremtiden, siger Poul Pedersen.

Mejeriet barsler nu med en BI-strategi (et Business Intelligence-system som overbygning til det eksisterende økonomi- og administrationssystem, red.).

- Vi skal kunne måle på alle nøgletal, sådan at vi bliver endnu skarpere økonomisk og får det store overblik over alle produktionsprocesser, siger Poul Pedersen.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.096