23948sdkhjf

HKScan satser på mere convenience

Der er godt gang i salget af kyllinger i Danmark. Sundhed og ikke mindst klima er in, og det kan HKScan mærke på salget. Med en kapacitet på godt 200.000 kyllinger om dagen går det stærkt på slagteriet i Vinderup.

- Der er fortsat pres på prisniveauet herhjemme, men udviklingen inden for kylling er god, og efter flere år med dårlige resultater i Danmark, ser det ud, som om vi går en lysere tid i møde. Vi skal forbedre vores cash flow og ikke mindst bundlinje i det indeværende regnskabsår. 2020 bliver et spændende år for os, siger salgsdirektør Morten Cederberg, HKScan Denmark.

Kyllingeslagteriet i Vinderup måtte notere sig et 2019-underskud på 40 millioner kroner. Året før var der et minus på 44 millioner, og slagteriet har nu haft underskud seks år i træk.


Overskud nødvendigt
Overskud er nødvendigt, for der skal investeres millioner af kroner i nye maskiner og udstyr i produktionen i både Vinderup og Skovsgaard for at kunne være med i den benhårde konkurrence - også fra de udenlandske slagterier.

- Det at drive slagteri i Danmark er meget omkostningstungt. Der er meget manuel håndtering, og lønningerne er højere her end for eksempel i Tyskland. Det er helt klart på produktionsområdet, vi bliver udfordret på vores konkurrenceevne, supplerer han.

Der er lagt en plan for de næste år, som skal være med til at sikre fastholdelse af de 680 medarbejdere i Danmark. Og af planen fremgår det, at det slet ikke er utænkeligt, at der skal ansættes nye medarbejdere.

Den finske ejer, HKScan, har netop besluttet at skyde 40 millioner kroner i produktionen. Nogle af midlerne skal bruges på bedre dyrevelfærd, og andre skal investeres i et stegeanlæg på fabrikken i Skovsgaard.

- Stegeanlægget skal sikre os mere salg af forædlede produkter, samtidig med at vi bliver synlige i andre kategorier i supermarkederne og hos vores foodservicekunder. Vi kender det selv fra dagligdagen. Vi køber flere og flere "nemme" og tilberedte produkter, og den voksende convenience-kategori skal vi være en del af. Her ser vi helt klart et vækstområde for os, forklarer Morten Cederberg.

Klimavenlige kyllinger
HKScan har haft adresse i Agro Food Park i Aarhus i snart fire år og tæller for tiden 16 medarbejdere på lokationen. Ud over salgs- og marketingafdeling sidder også den adm. direktør og økonomidirektøren i Skejby. Som en del af salgsafdelingen er der efter flytningen fra Vinderup opbygget en ny afdeling, som udelukkende tager sig af at servicere både danske kunder og eksportkunder.

Hjemmemarked og eksport er i runde omsætningstal lige store, og på de to områder forventer HKScan ikke vækst i år, hvorimod der er fremgang på området med foodservice.

- Vi kigger hele tiden på, hvor det giver mest mening at sælge vores kyllinger, så vi på den måde kan skabe en bedre bundlinje. Vi har fokus på nye markeder og ser muligheder i at konvertere frost over til flere ferske produkter. Det vil hjælpe os med at minimere lagerbindingen og skabe en bedre økonomi, siger salgsdirektøren.

Et andet element, der fylder mere og mere, er klimadebatten.

- Kylling er et klimavenligt produkt, så trenden er med os, og det skal vi selvfølgelig udnytte og være bedre til at fortælle forbrugerne. Denne del indgår i vores brandstrategi på Rose, samtidig med at vi her pr. 1. januar har skiftet samtlige plastbakker ud og erstattet dem med genanvendeligt plast. Så også her bevæger vi os som ansvarlig virksomhed i en positiv retning, fremhæver Morten Cederberg.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078