23948sdkhjf

Coop vil hjælpe producenter med direkte salgskanal

Dagligvarekoncernen Coop prøver noget nyt for at hjælpe de små og mellemstore danske fødevareproducenter, som er hårdt ramt netop nu, fordi de plejer at sælge via restauranter og kantiner. Coop stiller således sin crowdfundingplatform til rådighed for dem, der ønsker at sælge varer direkte til forbrugerne, men lige nu er pressede og måske står uden en reel salgskanal.

- Vi har talt med over 50 af de virksomheder, og selv med de nyeste hjælpepakker er beskeden klar: Virksomhederne er pressede og oplever lige nu at miste mellem 50 og 100 procent af deres omsætning. Udfordringen for mange er, at de ikke har en webshop og derfor ikke har et sted at afsætte deres varer, siger Lasse Bolander, formand for Coop, i en pressemeddelelse.

- Derfor giver vi dem nu mulighed for at bruge Coop Crowdfundings platform som en direkte salgskanal - og selvfølgelig uden omkostninger. På Coop Crowdfunding har vi 11.000 danskere, som allerede bakker op om de danske fødevareproducenter via crowdfunding, og vi tror på, at den nye måde at sælge varer på kan være en god løsning for mange af de mindre producenter og iværksættere, tilføjer han.

Coop Crowdfunding er ifølge pressemeddelelse i fuld gang med at udvikle og implementere flere tiltag, som kan hjælpe de små og mellemstore danske fødevarevirksomheder. Udvidelsen af crowdfundingplatformen er således bare første tiltag.

Frankly Juice: Ja tak
Der er allerede stor interesse for at benytte platformen til direkte salg, og de første 10 virksomheder er snart klar til at sælge deres varer på Coop Crowdfunding. En af de virksomheder, der er klar til at afprøve den nye salgskanal, er Frankly Juice, som producerer koldpressede ingefærshots og juicer og lige nu står til at miste halvdelen af sin omsætning, fremgår det af pressemeddelselsen.

- Vi sælger vores produkter til en hel del virksomheder, kantiner, institutioner og cafeer rundt om i landet, og da denne del er lukket ned nu, har vi mistet hele den del af omsætningen. Vi er en vækstvirksomhed, som har budgetteret med en vis vækst, og når vi mister omsætning på dette niveau fra den ene dag til den anden, har det naturligvis kæmpestor betydning, siger Christian Bowall, co-founder hos Frankly Juice.

- Ligesom så mange andre virksomheder er vi derfor nødt til at gøre noget ekstra for at klare os igennem den her krise. Alle, der normalt drak juice på arbejdspladsen eller købte vores produkter på caféer, har nu muligheden for at bestille produkterne online og få dem leveret til døren. Vi har ikke selv en webshop, så det er en virkelig god mulighed for os at kunne bruge Coop Crowdfunding som salgskanal. Forhåbentlig kan vi indhente noget af det tabte den vej igennem, siger han.

Coop stiller sit crowdfundingteam til rådighed - et team, der kan hjælpe virksomhederne ombord på platformen og ud til forbrugerne. I den forbindelse holder Coop Crowdfunding online sessioner for interesserede fødevarevirksomheder, der vil have sparring på deres projekt. Det første holdes fredag 27. marts klokken 13, og man kan tilmelde sig via Coop Crowdfunding.

Derefter holdes de hver tirsdag og fredag klokken 13.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078