23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Schulstad solgte mere, men tabte 41 millioner

































Brødvirksomheden Schulstad, der bager posepakket friskbrød i Avedøre, Pandrup og Viborg, solgte i 2019 endnu mere brød end året før, men måtte samtidig notere sig et langt større underskud. Minusset blev på næsten 41 millioner kroner, hvor der i 2018 var et underskud på cirka 14 millioner. Nettoomsætningen steg fra 920 til 937 millioner kroner, viser det netop offentliggjorte 2019-regnskab. Ifølge ledelsens bemærkninger skyldes underskuddet på 41 millioner blandt andet øgede investeringer i en mere effektiv produktion. Der er således i regnskabsåret foretaget investeringer i drifts- og produktionsanlægsmateriel for i alt 24,2 millioner kroner. Også en omlægning af organisationen spiller ind, idet ejerne hos Lantmännen Unibake-koncernen har opdelt Danmark i to divisioner - friskbrød og frostbrød - hvilket har givet Schulstad omkostninger til omstrukturering og udbygning af kompetencer, hedder det i regnskabet. En tilpasning af kapaciteten har betydet, at Schulstad i oktober sidste år meldte ud, at bageriet i Viborg forventes lukket ved udgangen af 2020. Om Schulstads position på brødmarkedet skriver ledelsen: - Den stigende nettoomsætning er et udtryk for, at selskabet vinder markedsandele i 2019 både på rug- og hvedebrød. Vi konsoliderer vores position som en meget klar markedsleder på posepakket friskbrød med en særlig stærk fremgang på rugbrød. Vi ser en vækst i vores mærkevarer og status quo på produktion af private label-produkter til detailhandlen. - Både vores mærkevarer og vores private label er udfordret på lønsomheden, og der er et behov for bedre priser på posepakket friskbrød, hvis industrien skal være bæredygtig i fremtiden, konstaterer ledelsen også.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125