23948sdkhjf

Tyggegummi med fart på: True Gum er nu oppe på 30 ansatte

De danske tyggegummiproducenter hos True Gum er på bare tre år gået fra at være et lille venneprojekt til nu at omfatte cirka 30 medarbejdere.

Det fortæller medstifter og medejer Peter Juul Regnersgaard til Food Supply.

- Vi var jo bare fire venner, der gik i gang med at lave tyggegummi, så vi er ret stolte af, at det er lykkedes os at skabe 30 arbejdspladser, når vi regner os selv med. Det er cirka 15 fuldtidsansatte og cirka 15 på deltid, siger Peter Juul Regnersgaard.

Han stiftede True Gum i 2017 sammen med Jacob Sand Motzfeldt, Zabrina Ziegler og Morten Paulin Ebdrup. Virksomheden har det seneste års tid holdt til i fabrikslokaler i Glostrup, hvor mængderne bare stiger og stiger.

- Til at begynde med lavede vi måske to kilo om dagen hjemme i en lejlighed. Nu kan vi sagtens lave 300 kilo om dagen, nævner Peter Juul Regnersgaard.

True Gum sælges herhjemme blandt andet hos store kæder som Coop og Salling Group, og virksomheden har lige landet endnu en kunde i den store ende af skalaen: Billa, der er Østrigs største supermarkedskæde med over 1.000 butikker.

Ny certifikation
True Gum er i forvejen ude i hele Norden og i Tyskland, og indehaverne vil ifølge Peter Juul Regnersgaard være rigtig kede af det, hvis Østrig bliver det sidste land på listen. I første omgang handler det dog ikke mindst om at få endnu bedre tag i de nordiske markeder.

Ideen bag True Gum er at tilbyde verdens mest miljøvenlige tyggegummi, blandt andet uden brug af plastik. Det bæredygtige image har ifølge Peter Juul regnersgaard netop fået endnu et løft, idet True Gum som det første tyggegummi i verden er blevet certificeret palmeolie-frit.

- Vi har hele tiden undladt at bruge palmeolie, men nu har vi en certifikation, der viser det.

- Det største miljøproblem ved palmeolie er den massive rydning af regnskov, der finder sted, hver gang nye plantager etableres. Og det sker desværre ofte - hele to kvadratkilometer skov ryddes hver time for at gøre plads til palmeolieplantager, konstaterer tyggegummi-iværksætteren.

Ifølge 2019-regnskabet havde True Gum sidste år et overskud efter skat på 720.000 kroner. Året før var der et minus på knap 250.000.



Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.357