23948sdkhjf

Makkerpar har succes med masser af sauce - og også lidt sovs

- Vi kalder det Danmarks hyggeligste saucefabrik, konstaterer makkerparret Jesper Hedegaard Schmidt og Benni Olsen, som det seneste halvandet års tid har produceret store mængder sauce på en landejendom i Jerlev ved Vejle.

Og stemningen i det cirka 90 kvadratmeter store produktionslokale er vitterligt særdeles hyggelig, selv om der er travlt. Under firmanavnet Food Production fremstiller de to ejere sammen med tre hjælpere typisk to-fem ton sauce om ugen. Kun når der er persille med i spillet, bliver det til en sovsefabrik - for persillesovs kan ikke hedde persillesauce, er de enige om.

Ellers handler det om blandt andet bearnaisesauce, pebersauce og kyllingesauce, med restaurantkæden Bone's som den absolut største kunde. På produktlisten finder man også marinader, barbequesaucer, dressing og ostesauce til nachos. I alt er der nu 20-25 forskellige varenumre med lutter flydende produkter.

- Vores første kunde var Bone's, som i første omgang bestilte bearnaisesauce. Den ordre gjorde, at vi turde gå i gang for alvor med at investere i maskiner. Nu er vi oppe på at lave et par ton sauce om ugen til Bone's, når det kører i højt gear, fortæller Jesper Hedegaard Schmidt.

Han er uddannet kok og har en fortid som underviser på Kokkeskolen og medejer af Restaurant Skyttehuset i Vejle. Benni Olsen har i 10 år har drevet cateringfirmaet Idashøj fra samme adresse, hvor saucefabrikken nu holder til. I februar sidste år tog de sammen springet og blev saucefabrikanter på fuld tid.

Presset branche
- Alle vores produkter er sat i søen af en kunde. Det betyder, at vi laver præcis det produkt, som den enkelte kunde vil have. Vedkommende er selv herude og er med til at smage til, fortæller de to indehavere, som kan tilbyde private label-løsninger i det, de kalder hidtil usete mængder.

- Vi har ingen konkurrenter, som kan gå helt ned i så små batch-størrelser, som vi kan. Vi kan lave to liter sauce, hvis der skal være, men som regel skal kunden helst aftage mindst 300-400 liter, konstaterer Jesper Hedegaard Schmidt.

- I bund og grund handler det om, at vi laver det samme produkt, som restauranter ville have lavet, hvis de havde tid til at gøre det selv. Det er en presset branche med mangel på kokke, og ved at bestille hos os, skal de ikke gå på kompromis med kvaliteten. Vi plejer at sige, at "dit behov er vores sortiment" - vi er vores kunders forlængede køkken, tilføjer han.

Store måltidskasse-muligheder
Ud over Bone's tæller kundekartoteket indtil videre cirka et dusin andre kunder, deriblandt fastfoodkæden Kylling & Co, en anden stor restaurantkæde og et par måltidskasseleverandører.

- Måltidskasserne er helt sikkert det nye marked for os. Vi kan levere sauce i den ønskede mængde, for eksempel to deciliter, som leverandørerne selv pakker ned i måltidskassen. Der er store muligheder dér, og vi er nu gearet til mere vækst. Selv om vi allerede har en lille kunde i Tyskland og også gerne vil ud på eksportmarkederne i Norden, så er det ikke dét, vi koncentrerer os om i første omgang. Potentialet herhjemme er simpelthen så stort, fastslår Benni Olsen.

Han og Jesper Hedegaard Schmidt er ikke i tvivl om, at Food Production om nogle få år har fået flere ansatte, og at produktionsarealet formentlig er udvidet. Der er plads til at udvide på Idashøj, nævner de med henvisning til navnet på gården, hvor produktionen er indrettet i den ene længe.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078