23948sdkhjf

Solidt regnskab fra Tulip

Trods markant stigende råvarepriser kan Tulip Food Company glæde sig over sit næstbedste resultat nogensinde.
Tulips ejere glæder sig over det næstbedste resultat i Tulips historie i form af en primær indtjening (EBIT) på ca. 260 millioner kroner.

- Der skal ikke herske tvivl om, at vi har oplevet et år med meget vanskelige forhold, som har lagt et betydeligt pres på vores organisation. Derfor er jeg også tilfreds med resultatet, selv om det på grund af råvareprisernes himmelflugt er lidt lavere end rekordåret forrige år, siger administrerende direktør Flemming N. Enevoldsen.

Virksomheden har således oplevet markant stigende udgifter til blandt andet råvarer og emballager. Én for én har konkurrenterne indenfor kødforædling da også nedjusteret forventningerne i et år, hvor råvarerne til produktion af blandt andet pølser, bacon og pålæg er steget til hidtil usete højder.

Flemming N. Enevoldsen understreger ved regnskabsårets slutning, at udfordringerne langt fra er overstået.

- Vi må desværre konstatere, at verdensmarkedet stadig er ramt af den økonomiske krise, og at uforudsigeligheden er steget markant. Derfor forventer jeg også, at regnskabsåret 2011/12 bliver vanskeligt, udtaler den administrerende direktør.

Organisk vækst
Tulip oplever lige nu et marked, hvor både butikker og producenter i hele Europa kæmper hårdt for at vænne sig til et ændret marked.

- Mange af prisstigningerne på råvarer er kommet for at blive. De skyldes blandt andet, at efterspørgslen efter de råvarer, Tulip bruger store mængder af, er steget massivt i specielt Kina, og det betyder, at vi ganske enkelt skal vænne os til et nyt prisniveau, siger Flemming N. Enevoldsen.

Han kan til gengæld glæde sig over, at virksomhedens mål om vækst er nået.

- Vi har haft et mål om organisk vækst, og det er nået, ikke mindst på grund af en markant øget omsætning og indtjening på de internationale markeder. Det viser tydeligt, at Tulips varer stadig er efterspurgte i hele verden. Samtidig har vi fokuseret benhårdt på at trimme organisationen og skære i omkostningerne, så Tulip i dag er en langt mere effektiv virksomhed, siger Flemming N. Enevoldsen.

Fokus på lavere omkostninger skal dog kombineres med de muligheder de nuværende forhold på markedet giver Tulip.

- Den bedste strategi er at investere i nedgangstider, hvis virksomhedens økonomi tillader det, og hvis virksomheden gør sig fortjent til ejernes tillid. Derfor skal vi udnytte den udfordring alle virksomheder i vores branche står overfor til at styrke Tulip yderligere, siger Flemming N. Enevoldsen.

Det skal blandt andet ske med baggrund i Tulips stærke mærker og mange nye innovative produkter.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112