23948sdkhjf

Supermarkeder sikre tabere i discountkrig

Det kræver selvstændig og nyskabende tankegang, hvis supermarkederne skal klare sig imod discountbutikkerne, og kampen er allerede i gang.
Supermarkederne bærer selv en stor del af ansvaret for, at discountkæderne æder en større andel af markedet for tiden.

Det siger flere eksperter enstemmigt til business.dk.

- Det er ikke holdbart i længden for supermarkederne at konkurrere på pris. De har dyrere beliggenheder, bedre lokaler, mere personale og flere varemærker. Det gør det umuligt at være billigst på sigt, så derfor kommer supermarkederne til kort med den strategi, siger Flemming Birch, partner ved Birch & Birch Consumer Trends.

Discount på vej mod 40 procent
Ifølge en prognose fra Retail Institute Scandinavia, vil discountbutikkernes markedsandel frem mod 2020 stige fra 33,8 til cirka 40 procent.

- Supermarkederne har været alt for afventende og blot accepteret, at der var priskrig. De har været meget, meget langsomme til at finde deres egne svar på krisen, og jeg er i tvivl om, hvorvidt de egentlig har fundet den rette løsning, siger Mogens Bjerre, lektor ved Copenhagen Business School.

Frisk sushi og renseri
Alt er dog ikke sort i sort. Føtex vil eksempelvis indføre frisk sushi, ligesom BILKA vil gøre det muligt at indlevere rensetøj i samarbejde med et renseri.

Det falder i tråd med en opfordring fra livsstilsekspert Anne Glad.

- Få nu et mere interessant udvalg af grøntsager og genindfør den gode slagter. Selv om danskerne for tiden er meget optaget af at spare, har de også et livsstilsforbrug. Det kan man jo se ved, at både fair trade og økologi er i vækst, lyder opfordringen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113