23948sdkhjf

Meat the Danes: Visioner for kødet i køledisken

Forbrugerrådet har sammen ned 80 centrale personer med tilknytning til fødevareindustrien diskuteret, hvordan danskerne får bedre kød på middagsbordet.
Ud over repræsentanter fra Forbrugerrådet var kødproducenter, repræsentanter fra dagligvarehandlen, kokke, fødevare- og miljøfolk samt Markedsagenter deltagere i debatten, som fandt sted i november måned.

Og de mange fremmødte havde mange visioner og ideer til tiltag, der kan fremme den gode kvalitet. Det skriver Tænk på sin hjemmeside.

Det blev blandt andet foreslået, at medier og detailhandel skal kommunikere mindre om kødets pris og i stedet fokusere på kødets kvalitet. Der skal etableres utraditionelle partnerskaber og samarbejdsprojekter med fokus på at højne den danske madkultur.

Detailhandlen skal tilbyde flere forskellige udskæringer, kødtyper, racer, velhængt kød, mere økologi og mere kød fra dyr med god dyrevelfærd. Desuden skal detailhandlen gøre mere for selv at fremme salget ved eksempelvis at tilbyde opskrifter, smagsprøver, app’s mm. for at fremme forbrugernes kendskab til kødets ophav, kvalitet og anvendelsesmuligheder.

Branchen mener således, at det er et must, at forbrugerne opdrages eller uddannes bedre til at tilberede sin aftensmad hjemme ved køkkenbordet. For hvis man ikke ved noget om den vare man køber, hvordan skal man så tilberede den eller efterspørge en bedre kvalitet, lød kritikken fra forsamlingen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095