23948sdkhjf

Ridser i lakken til fødevarevirksomheder

Det kræver god kriseledelse, hvis man vil bevare forbrugernes tillid efter fødevareskandaler, vurderer eksperter.I 2011 har selv store respekterede producenter fået ridser i lakken.
24timer har listet 20 af de mere alvorligere sager op fra året der er gået, og eksperter advarer producenterne om at tage for let på krisehåndteringen.

- Der er mange brodne kar i fødevareerhvervene, men her er der tale om troværdige og professionelle virksomheder, som alligevel ikke rigtigt forstår, at de er i en følsom højrisikobranche, hvor meget står på spil, når de bryder deres løfter om høj sikkerhed, kvalitet og moral, siger Finn Frandsen, professor i kriseledelse ved Aarhus Universitet.

CBS-professor Susanne C. Beckmann understreger, at en enkeltsag sjældent belaster en virkosmhed i en sådan grad, at man kan tale om en katastrofe. Men fortsætter virksomheden med at svigte forbrugernes tillid, så kan de risikere at blive boykottet.

Hvis virksomhedens image får flere ridser i lakken er det altså rigtig vigtigt med god kriseledelse, og det gælder helt fra top til bund i virksomheden

- Jeg synes, der er en tendens til, at ledelsen i sin krisekultur ikke forklarer alle medarbejderne, hvad hele virksomheden risikerer, hvis blot en afdeling begår en fejl, hvor en forbruger kan komme til skade, lyder det fra Finn Frandsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079