Ridser i lakken til fødevarevirksomheder
Det kræver god kriseledelse, hvis man vil bevare forbrugernes tillid efter fødevareskandaler, vurderer eksperter.I 2011 har selv store respekterede producenter fået ridser i lakken.
- Der er mange brodne kar i fødevareerhvervene, men her er der tale om troværdige og professionelle virksomheder, som alligevel ikke rigtigt forstår, at de er i en følsom højrisikobranche, hvor meget står på spil, når de bryder deres løfter om høj sikkerhed, kvalitet og moral, siger Finn Frandsen, professor i kriseledelse ved Aarhus Universitet.
CBS-professor Susanne C. Beckmann understreger, at en enkeltsag sjældent belaster en virkosmhed i en sådan grad, at man kan tale om en katastrofe. Men fortsætter virksomheden med at svigte forbrugernes tillid, så kan de risikere at blive boykottet.
Hvis virksomhedens image får flere ridser i lakken er det altså rigtig vigtigt med god kriseledelse, og det gælder helt fra top til bund i virksomheden
- Jeg synes, der er en tendens til, at ledelsen i sin krisekultur ikke forklarer alle medarbejderne, hvad hele virksomheden risikerer, hvis blot en afdeling begår en fejl, hvor en forbruger kan komme til skade, lyder det fra Finn Frandsen.