Vækststrategi i Danmark
Salget skal sikre konkurrencedygtighed
10 årig aftale med Lactalis
Mælkeproducenterne i det svenske selskab Skånemejerier har besluttet sig for at gå videre med forhandlingerne om salg af mejeriet til verdens største mejeriselskab franske Lactalis, skriver Landbrugsavisen. Det får betydning for ikke bare det svenske mejerimarked – men også det danske. Skånemejeri har en erklæret vækststrategi i Danmark, hvor selskabet allerede i dag sælger mejeriprodukter for et trecifret millionbeløb om året via Dansk Supermarked. Skånemejerier har også en ejerandel i det danske mejeri Løgismose. - Produktionen fortsætter som sædvanligt ved vores anlæg med den forskel, at selskabet drives videre af økonomisk stærkere ejere, som kan fortsætte med at udvikle selskabet til at klare sig i den hårde konkurrence, der er på mejerimarkedet i dag, siger Skånemejeriers adm. direktør Björn Sederblad i en pressemeddelelse. Skånemejeriers 560 mælkebønder vil i forbindelse med aftalen indgå i en 10 årig leverandøraftale. - Det indebærer at de ca. 560 aktive mælkebønder danner en leverandørforening, som sælger sin mælk til Lactalis, forklarer Skånemejeriers bestyrelsesformand Anders Olsson.