23948sdkhjf

Branchenetværk øger dit eksportsalg

Netværk og videndeling er vejen til vækst for eksportvirksomheder. Det er konklusionen i en ny ph.d.-afhandling, der har undersøgt effekten af at være del af et branchenetværk.

Resultater fra en ny ph.d.-afhandling fra Aarhus Universitet, Business and Social Sciences viser, at eksportvirksomheder, der er medlem af et branchenetværk, kan øge salget med godt 80 procent over fire år.

Forklaringen er, at det vækker større tillid hos kunderne, når de kan se, at virksomhederne arbejder sammen:

- Der er helt klart en handelsfremmende effekt ved at deltage i et branchenetværk. Det kommer især til udtryk ved, at det bliver nemmere for nye virksomheder at markedsføre deres produkter på udenlandske markeder, fortæller ph.d. Sanne Hiller fra Aarhus Universitet, Business and Social Sciences.

Øget salg og nye markeder
Sanne Hiller har i sin afhandling arbejdet med, hvordan forskellige typer af netværk kan være med til at fjerne handelsbarrierer. Resultaterne her begrænser sig til branchenetværk og er baseret på vidtrækkende data fra Danmarks Statistik og især Eksportforeningens medlemsdatabase.

Ifølge Sanne Hiller medvirker branchenetværk til øget videndeling. Den videndeling kommer til udtryk i øget eksportsalg og antallet af eksporterede produkter:

- De første to år som nyt medlem har man ingen effekt, men efter tre år, så er eksportsalget steget med 47 procent og efter fire år hele 82 procent. De to første år går med, at den viden, der er i netværket langsomt trænger ind hos de nye virksomheder, fortæller Sanne Hiller.

Hun påpeger, at mindre virksomheder formenligt også vil opleve at nå ud til flere markeder som følge af deltagelse i netværket.

Sammen står man stærkere
For cirka et års tid siden kom de første rå-resultater fra hendes forskning. De fortalte, at medlemmer af Eksportforeningen eksporterede mere end ikke-medlemmer.

På daværende tidspunkt kunne man ikke sige hvorfor, eller om det måske hang sammen med, at det var en samlet elite af allerede dygtige eksportører, som valgte at deltage i netværk.

- Det kan vi udelukke nu. Effekterne kommer til udtryk, fordi virksomhederne er ”konkulleger” – de er konkurrenter, men alligevel kolleger. Eksempelvis står medlemsvirksomhederne stærkere, når de deltager på internationale handelsmesser som én stor organisation. Og en mindre virksomhed vækker større tillid hos potentielle kunder, når kunderne kan se, virksomheden arbejder sammen med internationalt anerkendte selskaber, fortæller Sanne Hiller.

- Det er opsigtsvækkende resultater, når man tænker på, at Danmark er et lille land, hvor man i forvejen er meget aktive i forbindelse med handel, tilføjer hun.

Nøglen til viden
De positive effekter kan også hænge sammen med, at medlemmer anbefaler hinanden, hvis de har en udenlandsk kunde, der efterspørger et bestemt produkt.

- På den måde bliver medlemmerne bedre til at finde deres niche, fortæller Sanne Hiller.

Hendes forskning viser nemlig også, at for en hvilken som helst produktgruppe, vil medlemmer af samme netværk komplimentere hinanden og derfor styrke medlemmernes salg, men hvis et ikke-medlem kommer ind på samme marked med samme produktgruppe, vil det reducere eksporten.

Direktør for Eksportforeningen Ulrik Dahl fortæller, at netop den udveksling af informationer om markeder, kunder og projekter mellem medlemmerne, er det helt primære:

- Tænk på, hvor meget konkret information og viden man kan få fra 50 kollegaer i netværket, der alle bearbejder den samme kundemålgruppe. Det er der ingen fagmagasiner eller portaler, der kan matche, fortæller Urik Dahl.

- Netværk mellem firmaer med fælles kunder er nøglen til viden, der kan gøre virksomhedernes opstart af eksport hurtigere, sikrere og økonomisk fordelagtigt. Vi arbejder målrettet på at optimere netværket mellem virksomhederne både gennem matchmaking af virksomhederne og under de fælles eksportfremstød vi arrangerer, siger han.

Resultaterne er fundet via beregninger udført på data, der i samarbejde med forskningsassistent Kasper Nørregaard Rasmussen er indsamlet fra Eksportforeningen. Eksportforeningen er en sammenslutning af omkring 500 virksomheder i forskellige eksportorienterede branchenetværk.

Yderligere info på www.dk-export.dk
Hold dig opdateret med Food Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Både Flammen og Ilden scorer millioner på grillbuffeter

Frellsen tilbage på det sjove chokoladespor

Familievirksomheden fordoblede sit overskud

Aarhus gør klar til michelinbrag

Restaurationsbranchen vokser fortsat i hele landet

- Michelins stjerner på vej til hele Danmark

Ny, dansk mad-app vil indtage Norden

Nyhedsbrev

Arctic Group skal sælge økologiske fødevarer til ny, islandsk butikskæde

Online Avis Arkiv

Ugens grin: En hest efter whiskey

1

De laver vand om til vegansk ost

Flere drikker Coca-Cola: Overskuddet stryger i vejret

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Tican vil hyre 50 ekstra medarbejdere

Flere grise og mere afsætning i Asien

Fastfoodkæde dømt for diskrimination

Restauratør venter bare på at gå konkurs

Lille bryghus flytter for at vokse sig meget større

Nestlé omsatte for 600 milliarder i 2018

300 nye produkter på Lidls hylder

Tefcold: Vi er totalt ukendte i Danmark

Danmark er verdensmestre i forbrug af økologisk mad

Danmark udbygger sit forspring som landet med størst økologisk markedsandel, viser nye globale økotal

Dyrere øl sender Heinekens salg i vejret

Hollandske Heineken, der er verdens næststørste bryggeri, havde fremgang i alle verdens regioner i 2018

Kampen om højtuddannede tager til

DK-Foods fortsætter med at skovle millioner ind

Rekordindtjening i forlænget regnskabsår efter salg til Tulip

Sådan er fødevarebranchen markant ændret om fem år

IBM har kigget i krystalkuglen

Naturli' Foods på vej med 10 nye produkter i år

Verden er vild med dansk økologi

Fødevarepriser trækker dansk prisniveau op

Coop glad for emballage-stramning

DM i Skills skal tilbage til København

Tenax tilbagekalder sild

Spørg om jura: Skal arbejdsgiver betale behandling af diskusprolaps?

Ejerledelse til salg: Slip roret før du slipper virksomheden

Ejerledelse til salg: En udfordring, der ikke kommer igen

Rugbrød i comeback: - Utroligt, at der skulle en shitstorm til

Small Batch Brewery bliver større

Danmark får et feta-rap over nallerne

Wefood fordoblede omsætningen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sous vide produktion med integreret sikkerhedsberegner

Professionelle PoE kameraer med IR

Lenze viser intelligente automationsløsninger til intralogistik på LogiMAT 2019

Egatec A/S introducerer markedets første industrielle exoskeleton

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for dine kunder

Selvhjælp til din GS1-faktura?

Nyeste hovedlinjefilter fra SMC giver høj filtrering og er samtidigt en ægte vandudskiller

3D-LiDAR-sensor til mobile arbejdsmaskiner

"Energi kontrol med maksimal nøjagtighed"

DOW webinar - Torsdag den 21. februar 2019 kl. 15-16

Innoterm A/S udvider direktionen

Pop-Up væg (tekstil)

Extramultus - elastiske bånd til fødevareindustrien

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

SMC udvider staben af salgsingeniører igen

Er du vores nye kollega? Tick Cad søger inventor ekvilibrist

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Få opgraderet eller renoveret din eksisterende kran af Fyns Kran Udstyr!

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Bliv bedre klædt på - så du kan sikre værdi for dine kunder

Nu kan du tilmelde dig Automationsdag’19

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

FLUX fadpumper til ATEX - nu driftstemperaturer op til 60°C

Fibox - Ny video om ARCA skabet

Send til en kollega

0.149