23948sdkhjf

Hjernedrik: Ny, dansk drikkevarevirksomhed klar med "verdensnyhed"

Sådan lidt uofficielt kalder de det hjernedrik. Men når dåserne snart kommer på markedet, kommer det til at fremgå, at der er tale om en nootropisk drik.

Under alle omstændigheder er stifterne og ejerne af den aarhusianske drikkevarevirksomhed Clutch Cognition, Rune Rønhave Laursen og Martin Kilic, ikke i tvivl om, at de har skabt en verdensnyhed: En drik, der ifølge makkerparret hjælper hjernen med at fokusere over en længere periode, fordi indholdet med funktionelle planteekstrakter understøtter hjernens psykologiske funktioner og reducerer træthed og udmattelse. En mental performance-drik, som de også kalder den.

Cirka 3.000 prototype-dåser er nu delt ud, drukket og bedømt, og om alt går vel, vil den første egentlige produktion være klar til salg om et par måneder, fortæller Martin Kilic til Food Supply.

Den får smag af mango og lemon, og den kommer til at indeholde blandt andet ginseng, salvie-ekstrakt, kostfiber, c-vitamin, havre-ekstrakt og grøn te-ekstrakt. Tilsammen ingredienser, som "understøtter din mentale performance med udgangspunkt i øget fokus og længerevarende energi til hjernens psykologiske funktioner", konstaterer Clutch-ejerne.

De er indtil videre de eneste ansatte i virksomheden, som de ifølge Martin Kilic har investeret blod, sved og tårer samt en lille million kroner i.

- Vores drik adskiller sig især fra alle de såkaldte energidrikke på markedet ved, at Clutch ikke er baseret på koffein og konventionelt sukker. Det
betyder, at den ikke giver et fysisk kick, der måske varer en times tid, men at den patenterede sammensætning kan holde dig mentalt ovenpå i en længere periode. To dåser, så er man godt kørende i mange timer, konstaterer Martin Kilic.

- Drikken har også et højt fiberindhold, For eksempel indeholder hver dåse, hvad der rent fibermæssigt svarer til cirka to skiver rugbrød, tilføjer han.

Fire år undervejs

Idémanden bag Clutch Cognition er Rune Rønhave Laursen, der er molekylærbiolog og ernæringskonsulent. Han har i årevis arbejdet med at forske i og udvikle funktionelle fødevarer, herunder blandt andet kosttilskud til professionelle sportsfolk.

- Rune har brugt næsten tre år på at udvikle Clutch med hjælp fra en anden produktudvikler og en læge. Og så har vi brugt et års tid på at finpudse det og få styr på det endelige produkt, fortæller Martin Kilic, som kom med på vognen, da Rune Rønhave Laursen søgte en medejer med erfaring i markedsføring.

Prototype-batchet på 3.000 dåser er fremstillet hos en producent i Østrig, men når der snart bliver sat gang i den kommercielle produktion, kommer det til at foregå i Tyskland. Martin Kilic ønsker ikke et oplyse yderligere detaljer, fordi aftalen med producenten ikke er 100 procent klar endnu.

Bump på vejen

- Det har været en kæmpestor udfordring at finde den rette producent, og der har virkelig været bump på vejen. Vi er ude i vores tredje producent nu; den forrige lønproducent sagde lige pludselig, at de ikke kunne alligevel, forklarer Martin Kilic. Han nævner, at Clutch Cognition også har undersøgt mulighederne for at få produceret drikken i Danmark, men at det ikke har ført til noget konkret.

Størrelsen på det første rigtige batch ønsker Martin Kilic ikke at oplyse.

- Men jeg kan da sige så meget, som at det er over 3.000 dåser. Vi sælger dem både online via en ny hjemmeside, vi har på vej, og ude i forskellige butikker. Vi skal nu ud og finde nogle specialbutikker, der kunne tænke sig at føre Clutch, og selvfølgelig gerne nogle med afdelinger i hele landet. Vi har ikke ambitioner om at komme ind i de helt store kæder lige med det første, lader han forstå.

Sammensætningen af ingredienser i drikken har Clutch Cognition søgt patentrettigheder på.
Kommenter artiklen (4)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094