23948sdkhjf

Mejeriforening: Ingen medlemmer har fået hjælpepakker

En sværvægter i den danske fødevareindustri er mejerierne med Arla i spidsen.

Vi har derfor spurgt Mejeriforeningen, hvordan Covid-19 har ramt branchen, hvor 75 procent af omsætningen er eksport.

- Ingen af vores medlemmer har fået hjælpepakker. Nogle mejerier har oplevet, at eksportordrer blev aflyst eller udsat, hvilket selvfølgelig kan være alvorligt nok for den enkelte, men branchen som helhed er kommet nogenlunde godt igennem. Men vi fik da et slag, da salget til foodservice forsvandt fra den ene dag til den anden, siger adm. direktør Jørgen Hald Christensen fra Mejeriforeningen.

Han giver som eksempel, at et jysk mejeri blev ramt særdeles hårdt på pengepungen, fordi 30 procent af omsætningen kom fra foodservice. Det tog derfor lige lidt tid, før den overskydende mælk kunne sælges til andre kanaler. I mellemtiden gik ledelsen ned i løn, og afregningsprisen til landmændene blev sænket. I dag er en del af tabet indhentet, ligesom det er hos Mejeriforeningens andre medlemsvirksomheder.

På længere sigt er der ifølge Jørgen Hald Christensen en udfordring for eksporten, og den handler om, hvorvidt den økonomiske situation i de enkelte lande udvikler sig yderligere og får indflydelse på netop eksporten.

Alvorlig global krise

Arla skriver i forbindelse med præsentation af friske regnskabstal:

"Trods et første halvår af 2020 præget af coronavirus og nedlukninger som følge heraf, har mejerikoncernen Arla haft seks gode måneder - i hvert fald økonomisk. Omsætningen steg med 1,5 mia. kr. i perioden."

- Det lykkedes os lynhurtigt at kanalisere mælk fra vores foodservice-forretning til detailhandlen, og sikrede dermed at kunne levere markant flere mejeriprodukter til madlavning derhjemme (private hjem, red). Det viser, hvor robust og smidig vores forretning og andelsselskab er, siger adm. direktør i Arla, Peder Tuborgh, i en pressemeddelelse i forbindelse med regnskabet.

Han kalder coronapandemien for den alvorligste krise, han har oplevet i sin tid som topchef i Arla.

Vendes til noget positivt

Lantmännen Unibake er en af de toneangivende aktører inden for den danske brødsektor og blev for halvandet år siden adskilt fra Lantmännen Schulstad. Mens Schulstad-delen bager friskpakket brød i poser, koncentrerer Unibake-delen sig om brød på frost - herunder bake-off - der bliver færdigbagt ude hos kunderne. Produktionen foregår på tre forskellige bagerier i Danmark, hvor der i alt er beskæftiget 400 medarbejdere.

- Vi oplevede en brat opbremsning i salget, da coronakrisen lukkede Danmark og resten af verden i marts måned. Det gik især ud over vores salg til foodservice og vores eksport via vores søsterselskaber, hvor salget nærmest stoppede, fortæller adm. direktør Anette Kalle fra Lantmännen Unibake.

- Men vi har til gengæld oplevet en opblomstring i salget af vores posepakkede rundstykker til detailhandlen, så det er ikke alt, der er negativt. Forbrugerne har været mere hjemme, end de plejer, og det kan vi godt mærke på salget, forklarer hun.

De store ændringer og udsving i efterspørgslen som følge af Covid-19 har givet anledning til at optimere forretningsgange og processer i produktion og organisation. Virksomheden, der i den forbindelse har afskediget medarbejdere, har modtaget hjælpepakker fra staten.

- Man kan godt sige, at coronakrisen er et økonomisk bump på vejen for os, og som har betydet, at det er nødvendigt at tilpasse os. 2020 er et udfordrende år. Vi skal nok ind i andet halvår 2021, før vi igen er oppe på niveau, påpeger Anette Kalle.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079