23948sdkhjf

Færdigretterne sniger sig ind i køkkenet

55 procent af danskerne svarer i en stor undersøgelse, at gårsdagens aftensmad var helt og aldeles hjemmelavet. Yderligere 20 procent fik aftensmad, der overvejende var hjemmelavet, men med hjælp af nogle færdigkøbte fødevarer.

Undersøgelsen er lavet af Madkulturen, der er en selvejende videns- og forandringsorganisation under Miljø- og Fødevareministeriet.



Undersøgelsen viser dog også, at der er lidt slinger i valsen med hensyn til forbrugernes opfattelse af, hvad der egentlig skal til, for at de opfatter et måltid som hjemmelavet. Her viser det sig nemlig, at 97 procent opfatter det som hjemmelavet eller overvejende hjemmelavet, hvis man fx bruger en bouillonterning i madlavningen. 84 procent opfatter brug af fiskekonserves som hjemmelavet. Selv en frossen suppe opfatter 39 procent af forbrugerne som hjemmelavet eller overvejende hjemmelavet, hvis blot de selv har varmet den.

Tal fra undersøgelsen indgår i en ny bog, som Flemming Birch er på trapperne med. Han driver konsulentfirmaet Birch & Birch i Odder. Firmaet har bl.a. specialiseret sig i detailhandel og fødevaretrends og rådgiver flere fødevareproducenter.

Når Flemming Birch taler om convenience, handler det udelukkende om kølede fødevarer, der enten er forarbejdede eller som er sammensat i en færdigret. Frost lever i sin helt egen kategori og oplever ikke samme positive udvikling.

- Det, forbrugerne vil have, er sundt og mere frisk convenience, bedre produkter, højere kvalitet. Og når vi taler færdigretter, viser tendensen, at forbrugerne gerne vil købe "næsten færdige" færdigretter, hvor de selv kan sætte deres præg på retten, siger Flemming Birch.

Han giver et par eksempler på, hvad 55 procent af forbrugerne opfatter som hjemmelavet fra bunden. Det kan fx være en ret, hvortil der bliver serveret hvidløgsflute (købt som frossent) og bearnaisesauce (købt i pulverform).

Lidt hjælp i hverdagen er ok
Madkulturens tal viser tydeligt, at danske forbrugere opfatter det som helt i orden at bruge convenience i en eller anden form i aftensmaden. I følge Flemming Birch er man således ikke en dårlig far eller mor i andres øjne, hvis man gør det lidt nemmere for sig selv.

- Man er ikke usund eller i færd med at give sine børn uvaner eller lære dem dårlig madkultur. Vi er med andre ord ved at fjerne stigmatiseringen af hel- eller halvfærdige produkter som underlødige. Lidt hjælp i hverdagen er fint, påpeger han og fortsætter:

- Convenience har endelig fået et gennembrud i Danmark og har fået en god og solid markedsandel. Men som med alle andre tendenser så tager ting tid. Vi troede for ti år siden, at sund convenience ville slå igennem, men sådan gik det ikke, forbrugerne var dengang ikke klar til at "snyde" med madlavningen i køkkenet. Det er de i dag.

Pose tilsat blender
En madkultur har det ligesom andre kulturer, som på den ene eller anden måde altid er under udvikling. Flemming Birch bevæger sig ud i Europa, hvor forbrugerne på madkulturområdet er forandringsparate og klar til hele convenience-pakken.

- En af tendenserne er, at forbrugerne køber en pose, hvor alle ingredienserne til en ret er samlet, det kunne være linsesupper. Så de forskellige fødevarer skal - er man fristet til at sige - bare tilsættes en blender, siger han og griner.

I Italien og Holland kan forbrugerne købe dele til færdigretten, som er lavet på stedet i butikken. Det kunne være en grillet peberfrugt eller skinke sampakket med forskellige skiver af oste. Denne form for salg minder ifølge fødevaretrend-eksperten meget om vores gamle, betjente delikatesseafdeling.

Flemming Birch er ikke i tvivl om, at det er producenterne af færdigretter, der driver innovationen og serverer de fleste nyheder - også i danske butikker. Noget af det første convenience, der har fået solidt fodfæste herhjemme er færdiglavede salatblandinger i pose.

Pris er altid vigtig, men etik og bæredygtighed kommer til at spille en større rolle i fremtiden. Ligesom han vurderer, at kødløse dage og vegetariske retter kommer til at fylde mere i forbrugernes bevidsthed.

- Behovet for at differentiere sig bliver større og større, fordi konkurrencen blandt dagligvarekæderne er stigende. Der er god vækst i køleafdelingen, så det er med at se mulighederne, pointerer Flemming Birch.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078