23948sdkhjf

Easyfood bruger over 100 millioner på ny produktionslinje

Efter nogle hårde coronamåneder med hjemsendelse og opsigelse af medarbejdere gør fødevarevirksomheden Easyfood i Kolding nu klar til at udvide.

For at kunne klare øget vækst på de internationale markeder bygger Easyfood en helt ny produktionshal med en linje, der udelukkende skal producere pølsehorn. Der er tale om en investering på et trecifret millionbeløb, oplyser virksomheden.

Baggrunden er ifølge Easyfood, at internationale giganter som McDonald's, Starbucks, Tchibo og Albert Heijn To Go står i kø for at arbejde sammen med den jyske convenience-producent. Alt i alt er det internationale eventyr nu så godt, at der er brug for at udvide bageriet i Kolding. 

- 2020 bliver stadig et dårligt år for os. Men efter nogle hårde måneder bliver vi nu lagt ned af nye ordrer, og vi kan se, at 2021 igen bliver et vækstår for Easyfood. Det var rettidig omhu, at vi i foråret først sendte folk hjem og siden desværre også måtte opsige nogle medarbejdere. Men nu er vi på vej tilbage på vækstsporet, siger Easyfood-direktør Flemming Paasch.

Easyfood har i forvejen to produktionslinjer, men inden udgangen af 2022 står der altså en tredje linje klar. 

Flemming Paasch ønsker ikke at komme nærmere ind på, hvor stort det trecifrede millionbeløb er, men lader forstå, at investeringen ikke kun er stor for Easyfood, men også for den norske fødevaregigant.

- Det er en af de største investeringer, Orkla nogensinde har lavet, siger direktøren til Food Supply.

- Nødvendigt

Carsten Hänel, der er bestyrelsesformand for Easyfood, konstaterer, at virksomheden har været igennem en imponerende vækst over de seneste år, og at det er nødvendigt at øge produktionskapaciteten, hvis væksten skal fortsætte.

- Som følge af covid-19-pandemien har vi holdt den endelige investeringsbeslutning lidt tilbage. Nu er tiden dog inde til at sætte gang i udvidelsen af bageriet i Kolding. Med den nye linje kan vi skalere eksporteventyret yderligere med nye internationale kunder, ligesom der bliver plads til at vokse på markeder som Sverige, Norge og Finland, hvor Orkla i forvejen står stærkt, siger Carsten Hänel i en pressemeddelelse.

Easyfood har med sin produktion lagt sig mellem den klassiske håndværksbager og egentlig industriproduktion som de større brødfabrikanter, og det er den niche, der nu er plads til at dyrke med udvidelsen.

Når den nye, tredje linje er klar til at håndtere Easyfoods store produktion af pølsehorn, får  de to eksisterende linjer plads til udviklingen af mere specialiserede produkter.

- De kunder, vi taler og arbejder med i dag, er så store, at vi skal have mere kapacitet, når de lægger en ordre. Nu kan vi både tage et kvantespring med vores produktion af pølsehorn og sikre plads til at udvikle os internationalt, siger Flemming Paasch.

Han glæder sig over, at beslutningen om en tredje produktionslinje også endeligt cementerer, at Easyfood bliver i Kolding, selv om der er kommet nye ejere til.

Produktionslinjen bliver bygget lige vest for de eksisterende bygninger på et stykke jord, som Easyfood har ejet et stykke tid.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094