23948sdkhjf

Klumme: Økologiske virksomheder er gode til eksport

Efterspørgslen efter økologiske varer vokser verden over. Det drager de danske økologiske virksomheder fordel af, og den danske eksport af økologiske varer stiger voldsomt i disse år.
Den globale efterspørgsel efter økologi stiger konstant på trods af den økonomiske krise.

Ifølge online magasinet Organic-market.info landede økologiske produkter til en værdi af 59 milliarder dollars i forbrugernes indkøbskurve verden over i 2010. Den økologiske sektor i USA har haft vækst på otte procent i 2010, og i Europa voksede det økologiske areal stærkt igen i 2010 og nærmer sig 10 millioner hektar.

I Danmark forstår de økologiske virksomheder at udnytte situationen, og der er fuld fart på eksporten af dansk økologi.

Økologiske produkter fra Danmark er kendt for at være både moderne og troværdige. Troværdige, fordi vi som et af de få lande har statskontrol, og vi har et stærkt forbrugende hjemmemarked med tillidsfulde forbrugere. Moderne, fordi vi tidligt har skabt succes på hjemmemarkedet, og dermed er langt i videreudviklingen af produkterne.

Vi er det land i verden, hvor indbyggerne køber flest økologiske varer, og Danmark har verdens mest veludviklede økologiske marked. Det kan vi drage nytte af i andre lande. Dansk økologisk eksport satte i 2010 rekord for femte år i træk, og på fire år er eksporten mere end tredoblet. Eksporten er opgjort til 857 mio. kr. og steg dermed 15 procent fra 2009 til 2010.

Jeg vurderer, at den nuværende eksportsucces vil vokse sig endnu større fremover.

Potentialet for dansk økologi er meget stort, eftersom det økologiske marked fortsat er i vækst globalt. Det er stort set alle produktgrupper, der er i fremgang. På markederne omkring os som Tyskland, Sverige og Frankrig har vi i 2010 og 2011 oplevet vækstrater, der nærmer sig tocifrede procenter. Brugen af økologi stiger også på det amerikanske marked med lige i underkanten af ti procent.

Brandingen af Danmark som frontløber indenfor økologi passer fint sammen med de kerneområder – kvalitet og nye grønne løsninger – som vi gerne vil være kendte for i udlandet.

Regeringen bakker op om at udvikle den økologiske eksport. Regeringen er i gang med en ny eksportstrategi for økologi, og regeringen har sat i alt 20 millioner af på finansloven de kommende to år til at videreudvikle eksporten. Det skal ske ved at deltage på vigtige fødevaremesser som Biofach, ved branding i internationale medier, samt ved at hjælpe danske øko-virksomheder med at blive klar til eksport og direkte fremstød i udenlandske kæder. Disse tiltag har Økologisk Landsforening og de danske, økologiske virksomheder allerede været gode til i forhold til nærliggende lande som Sverige og Tyskland.

Næste eksportfremstød for dansk økologi bliver verdens største økologiske messe, BioFach, der afholdes i Nürnberg til februar.

22 danske økologiske fødevirksomheder deltager i den danske stand, der er arrangeret af Økologisk Landsforening i samarbejde med Landbrug & Fødevarer og med støtte fra Fødevareministeriet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094