23948sdkhjf

Forbrugerne er vilde med Fairtrade

Hos Fairtrade-mærket i Danmark har juleglæden fået et ekstra nøk opad: Ifølge en ny undersøgelse mener næsten halvdelen af danskerne, at Fairtrade-mærket er vigtigt eller meget vigtigt, når de handler. 

Det fortæller den danske afdeling af den internationale mærkningsordning i en pressemeddelelse.

Økologi har længe ligget i top på skalaen for de bløde værdier, når danskerne har valgt varer fra hylderne. Men de seneste to år har Fairtrade-mærket taget et markant hop på skalaen.

Ifølge undersøgelsen finder 48 procent af forbrugerne Fairtrade vigtigt eller meget vigtigt. Til sammenligning finder 49 procent økologi-mærket vigtigt eller meget vigtigt

- Det er fantastisk at se, hvordan danskerne har taget Fairtrade-mærket til sig. I de seneste år har vi set en stigning i andelen, der tillægger Fairtrade værdi, og vi er meget glade for, at vi er nået så langt. Det gør virkelig en forskel for producenterne, når vi handler med hjertet og tænker på dem, som har produceret vores varer, siger Camilla Erika Lerberg, direktør i Fairtrade Danmark.

Undersøgelsen er foretaget af AIM Creative, der i uge 34 og 35 i år har spurgt 1.080 danskere over 18 år om, hvilke mærkninger de tillægger værdi, når de handler fødevarer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094