23948sdkhjf

Den kinesiske forbruger sætter fart på økologien

Efterspørgslen efter økologiske varer i Kina er stadig i en begyndende fase, men forventningen er, at markedet de kommende år vil vokse med 30-50 procent årligt.
Dette understøttes af en rapport fra det amerikanske landbrugsministerium, hvor det skønnes, at det kinesiske marked for økologiske produkter i 2015 vil nå 49 milliarder DKK.

I 2009 blev der officielt importeret økologisk for 114 millioner DKK, men dette tal er dog meget misvisende, da et tungt bureaukrati har fået udenlandske firmaer til at tænke kreativt, med hensyn til certificeringen af de respektive produkter ved de kinesiske myndigheder.

Økologi og den kinesiske forbruger
De kinesiske forbrugers attitude overfor økologiske fødevarer ligner meget den danske, viser forskning udført af Professor John Thøgersen og Yanfeng Zhou (se note).

De kinesiske forbrugere er også motiveret af de sundhedsmæssige aspekter ved økologi og beskyttelse af miljøet. Dog har de seneste års mange fødevareskandaler fået fødevaresikkerhed til at spille en lige så vigtig rolle.

Sammenlignet med ikke-økologiske fødevarer, er prisen på økologiske produkter i Kina op til seks gange så høj. Men i storbyerne med voksende middelklasser, har flere råd til at betale merprisen for økologi, ligesom det for de rigtig velhavende er en statusmarkør.

I en undersøgelse i Beijing blandt de forbrugere der på regulær basis køber økologisk, var 71% af de adspurgte parate til at betale endnu højere priser for økologiske produkter.

- Det er naturligvis et nichemarked, men hvor prisen tidligere var en massiv barriere for økologiske fødevarer i Kina, så er der grundet stigende velstand og øget fokus på fødevaresikkerhed en langt større villigheden til at betale for kvalitet i de større byer. Her ser vi nu og på sigt oplagte muligheder for danske virksomheder, der er interesserede i at engagere sig på det kinesiske marked, udtaler Glen Mikkelsen, Managing Director for DI-Asia Base i Kina.

Mulighederne lurer bag den bureaukratiske Kinesiske Mur
For at sælge et produkt som økologisk i Kina, skal det godkendes af Certification and Accreditation Administration of the People’s Republic of China. Men grundet det tunge bureaukrati vælger flere udenlandske firmaer at registrere deres produkter som konventionelle varer.

Produkterne bliver følgende ikke registreret som værende økologiske. Fødevarerne bliver derfor officielt solgt som ikke-økologiske varer, men bærer stadig de europæiske eller amerikanske certifikater, som forbrugerne efterfølgende kan genkende, når de er på indkøb.

Den australske producent af økologiske mejeriprodukter True Organic, er et eksempel på en virksomhed, som proaktivt går efter det kinesiske marked. De gik ind på markedet i starten af 2010 og de nuværende tal for 2011 tyder på en vækst på 100 procent. De er ikke godkendt til det kinesiske certifikat, men modtager det snarligst og forventer efterfølgende en endnu stærkere vækst.

Opstartshjælp
DI har igennem længere tid modtaget en lang række henvendelser fra danske fødevarevirksomheder, som er interesserede i det kraftigt ekspanderende kinesiske marked.

På baggrund af dette, har DI-Asia Base oprettet muligheden for, at danske virksomheder kan gå sammen om at dele en kinesisk Channel Manager i Shanghai eller Xuzhou. Denne vil fungere som virksomhedernes repræsentant i Kina og arbejde med udviklingen af det kinesiske marked.

For at få mere at vide om, hvordan DI kan hjælpe din virksomhed ind på det kinesiske fødevaremarked, kontakt Managing Director Glen Mikkelsen, +86-139 17 78 40 76, glmi@diab.cn eller Operations Manager Peter Tabor, +86-138 16 33 20 57, peta@diab.cn

Note: Chinese Consumers’ Attitudes Towards Organic Food - John Thøgersen, Aarhus University, School of Business and Social Sciences, Denmark • Yanfeng Zhou, The Business School of Sun Yat-Sen University, Guangzhou, People’s Republic of China

Kilde: DI

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11