23948sdkhjf

Danske virksomheder er stadig for dyre

De deltagende asiatiske koncerner i ny analyse bruger under ti øre af hver omsætningskrone på administration – de største danske næsten 25 øre.
Der har været store gevinster for de danske koncerner, som har tænkt globalt og etableret såkaldte Shared Service Centers i udlandet. Der er gevinster, når man i en enhed varetager regnskab, HR eller it for hele koncernen, og placerer afdelingen i det land, hvor det er omkostningsmæssigt mest fordelagtigt. Det viser en ny analyse fra Deloitte, som stiller skarpt på de såkaldte SG&A-omkostninger (Sales, General og Administrative costs). Det er tredje år, Deloitte har gennemført analysen.

De danske koncerner med et globalt leverancesystem har siden 2004 formået at reducere deres administrative omkostninger med 11,8 %, mens de administrative omkostninger er steget med 8,1 % i de selskaber, som ikke har et globalt leveranceapparat.

Konkurrencekraften skal skærpes
Samlet har danske virksomheder forbedret indtjeningen sammenlignet med de udenlandske virksomheder i undersøgelsen, hvilket i sig selv er positivt. Det skyldes blandt andet et relativt fald i SG&A-omkostninger, men også en relativ reduktion af R&D, som kan være bekymrende på den lange bane.

- Man skal være varsom med at drage konklusioner om enkeltselskaber, men alt peger på, at der et potentiale for de virksomheder, som endnu ikke har hentet gevinsten ved at placere deres serviceenheder, hvor det er mest optimalt. De danske selskaber har formået at nedbringe de administrative omkostninger de senere år, men andre vestlige koncerner ligger lavere, og de asiatiske selskaber ligger på et niveau under det halve. I en skærpet global konkurrence er det oplagt et område, hvor konkurrencekraften nødvendigvis må skærpes, siger Jeppe Larsen, partner i Deloitte Consulting.

Mens danske virksomheder bruger næsten 25 øre af hver omsætningskrone på administration, er gennemsnittet for andre vestlige koncerner 20 øre. De asiatiske virksomheder klemmer sig ned lige under 10 øre for hver omsætningskrone.

Marketing-omkostninger trækker op
SG&A omfatter også udgifter til salg og marketing. En del danske virksomheder bruger typisk mere for at fastholde deres stærke brands, hvilket er en del af forklaringen på de højere SG&A-omkostninger i forhold til de asiatiske virksomheder.

- Hvis man lykkes med sin branding, så forbrugerne er villige til at betale for brandet, så er den bagvedliggende marketing en investering, der giver et klart afkast. Men det må aldrig blive en sovepude. Der er stadig en række administrative omkostninger, som er for dyre i forhold til, hvad de kunne være. Konstant fokus på effektivisering af de administrative funktioner vil styrke danske virksomheders evne til at konkurrere på det globale marked. Det er der også behov for hos de virksomheder, der mere eller mindre lever af brandede produkter. Også her vil den globale konkurrence blive skærpet, siger han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08