23948sdkhjf

Lukkede grænser kostede Toms dyrt

Coronakrisen har kradset særdeles hårdt hos Danmarks største slik- og chokoladeproducent, Toms Gruppen med hovedkvarter i Ballerup.

2020-regnskabet viser et underskud efter skat på 58,6 millioner kroner, hvor der året før var et plus på 1,1 million.

Da 2020 begyndte, havde koncernen regnet med at kunne vende tilbage til de senere års overskud i omegnen af 50 millioner kroner, idet 2019-resultatet var stærkt påvirket af en fabrikslukning i Tyskland og etableringen af en ny i Polen.

Men i stedet blev det altså til et stort underskud, idet Toms omsætning i 2020 dalede med over 130 millioner kroner og landede på knap 1,4 millarder.

Det er ikke lykkedes at få tallene uddybet af den nye Toms-topchef Annette Zeipel, der tiltrådte 1. februar i år, men finansdirektør Lars Henrik Vejrup Hansen konstaterer i en regnskabskommentar, at koncernen er ved godt mod:

- Selv om vi blev ramt af de globale nedlukninger i 2020, kom vi langt med vores strategiske
initiativer, hvilket vil skabe grundlaget for fremtidig vækst. På tværs af hele Toms Gruppen
oplevede vi utrolig fleksibilitet og hurtig tilpasning til restriktioner i forbindelse med coronapandemien.

- Vi begyndte at samarbejde på nye måder og fandt løsninger i fællesskab, samtidig med, at vi holdt modet oppe hos hinanden, konstaterer Lars Henrik Vejrup Hansen, der var konstitueret CEO fra juni 2020 - da tidligere topchef Carsten Lyngsø Thomsen blev fyret - og indtil Annette Zeipel tog over 1. februar.

Af regnskabet fremgår det, at faldet i omsætningen i høj grad skyldes en kraftig nedgang i salget i lufthavns- og grænsebutikker samt i stormagasiner og specialhandel i Tyskland. Det blev til dels opvejet af en stærk udvikling på det nordiske marked i årets sidste måneder samt en stærk omkostningsstyring, fremgår det.

Blandt succeshistorierne er ifølge Lars Henrik Vejrup Hansen, at der er lanceret flere nye smage inden for det klassiske cremedyr-sortiment med frøer og skildpadder - frøerne fås således nu også i miniudgaver med fyld af mint, saltkaramel eller nougat.

- De nye produkter er blevet godt modtaget, og Toms sidder på halvdelen af markedet i Danmark for cremefyldte produkter, konstaterer koncernen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156