23948sdkhjf

Dåsemakrel-direktør efter salgsdyk: Kunderne orker ikke flere Teams-møder

Efter at have tabt i alt over 55 millioner kroner i årene 2017 og 2018 kom dåsemakrelkæmpen Sæby Fiske-Industri i 2019 på ret kurs og skabte et overskud på 7,8 millioner kroner. 

Og det blev endnu bedre i 2020, hvor den nordjyske makrelekspert fik et plus på 13,7 millioner efter skat, viser det netop offentliggjorte regnskab.

Bundlinjen er markant styrket, på trods af, at omsætningen sidste år faldt 15 procent og landede på godt 498 millioner kroner. Overskuddet er endda bedre end forventet, og ledelsen er derfor tilfreds, fremgår det

Årsagen til de ekstra millioner på bundlinjen er ifølge ledelsens beretning "mere
effektiv produktion og optimering af omkostninger". Det er besparelser, som har betydet, at virksomheden sidste år i gennemsnit havde 188 ansatte mod 232 året før. Personaleomkostningerne er dermed faldet med 17 millioner kroner 

Sæby Fiske-Industri producerede sidste år cirka 100 millioner dåser makrel, hvoraf cirka 95 procent blev solgt som private label. 

I 2019 var fabrikken oppe på at lave cirka 120 millioner dåser. Om årsagen til faldet fortæller direktør Claus Christensen til Børsen, at Sæby Fiske-Industris makreller har mistet bæredygtighedscertifikatet, og at det på grund af coronarestriktioner har været svært at indfange nye kunder.

Det såkaldte MSC-mærke blev fjernet fra makrellerne på grund af overfiskeri i Nordatlanten.

Claus Christensen regner nu med, at salget i 2021 bliver på samme niveau som i 2020.

- Det, kan man sige, er lidt uambitiøst, men både vi og indkøberne er jo helt firkantede i øjnene af at holde digitale møder på Teams. Og nu er indkøberne begyndt at skære ned her. Så snart de er færdige med at snakke med os, er der jo møde med én, der vil sælge sardiner, så én med asparges, én med kaffebønner osv. De kan ikke lave andet, siger han til Børsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.222