23948sdkhjf

Opkøb kostede dyrt for Good Food Group - første minus i årtier

Hvis man kigger på de seneste 25 års bundlinjer hos Good Food Group - eller DDG Holding, som det tidligere hed - finder man kun det ene solide overskud efter det andet.

Lige indtil det netop offentliggjorte 2020-regnskab, hvor der står et minus på 3,5 millioner kroner efter skat. Året før var der et plus på 18,3 millioner.

Underskuddet skyldes dog helt særlige engangsomstændigheder, ikke mindst Good Food Groups opkøb af honningvirksomheden Jakobsens i slutningen af 2020, fremgår det af regnskabet.

Uden de særlige poster ville der i stedet for underskuddet på 3,5 millioner kroner have været et overskud på 13 millioner i et år, hvor Good Food Groups omsætning steg fra 1,22 til 1,27 milliarder kroner.

Det er kun lykkedes at få en kort kommentar fra administrerende direktør Lillie Li Valeur, som oplyser, at hovedparten af de særlige poster på 16,5 millioner kroner vedrører opkøbet af Jakobsens. Hun ønsker ikke at oplyse det præcise beløb, blandt andet fordi købssummen ikke er offentliggjort, påpeger hun.

Ifølge ledelsens bemærkninger til regnskabet har opkøbet af Jakobsens resulteret i en række særlige poster, som har en negativ effekt på resultatet.

Dertil kommer, at koncernen i 2020 "har arbejdet på at skabe det rette fundament til den fremtidige forretningsstrategi og-struktur". Det har givet engangsomkostninger på 3,7 millioner kroner til omstruktureringer i organisationen, nævner koncernen, som i marts 2020 hentede Lillie Li Valeur ind som ny direktør.

Nedgang på foodservice

Desuden er produktprogrammet blevet saneret, og distributionskanalerne er blevet tilpasset, hvilket i visse datterselskaber har medført en række nedskrivninger og tabsreservationer.

Alt i alt løber de særlige poster således op i 16,5 millioner kroner, fremgår det.

- Covid-19 har i 2020 påvirket koncernens dagligdag og arbejdsvilkår og har også skabt store udfordringer for koncernens kunder i foodservice-sektoren, som før krisen udgjorde 30 procent af den samlede forretning, nævner ledelsen i sin beretning.

- Selv med de store udfordringer i covid-19-krisen, som for Good Food Group har betydet kraftig nedgang i foodservice-segmentet, er det lykkedes at vækste forretningen med 4 % igennem målrettede tiltag, som fokuserer på koncernens kunder, udvikling af detailforretningen og eksport samt opkøb af Jakobsens A/S i november, tilføjer den.

Good Food Group står bag varemærker som Svansø og Skælskør og producerer en meget lang række fødevareprodukter, blandt andet marmelader, dressinger, honning og saucer.

Koncernen blev i slutningen af 2018 opkøbt af Maj Invest Equity efter at have været ledet og ejet af familien Christensen gennem mange år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079