23948sdkhjf

Hårdt tiltrængt fremgang for mejeriers foodservice-salg

Efter at coronakrisen lammede store dele af afsætningen af mejeriprodukter til restauranter og kantiner, er salget på vej mod niveauet før pandemien. Og det skaber forsigtig optimisme hos blandt andre Arla og Naturmælk, skriver mejeri.dk.

Ifølge mediet blev Naturmælk særligt hårdt ramt, da coronalukningen af samfundet satte det meste af foodservice-sektoren i stå. Sammenlignet med andre mejerier afsætter Naturmælk en relativt stor del – op mod 25 procent – af sin produktion til foodservice, og alene sidste år led mejeriet et tab i omsætningen i millionklassen til denne kundegruppe.

- Vores salg til foodservice blev halveret fra den ene dag til den anden, da Danmark blev lukket i marts 2020. I løbet af sommeren kom en pæn del af salget tilbage, men det forsvandt igen, da der efter jul på ny blev lukket, siger Naturmælks salgschef, Nelly Frees Riggelsen, til mejeri.dk.

I takt med den seneste tids genåbning af restauranter, kantiner og institutioner begynder der dog at tegne sig et lysere billede for det sønderjyske mejeri:

- Siden midt i april er det gået fremad, og nu ser alt noget bedre ud, end det har gjort i lang tid. Det er glædeligt, men der er stadig et stykke vej til det vanlige niveau.

Ifølge Nelly Frees Riggelsen er Naturmælks indeks i foodservice nu cirka 85 i forhold til sommeren 2019 før pandemien. Skal tallet længere op, er mejeriet stærkt afhængigt af, at der kommer flere turister til Danmark.

- Det gælder både sommerhusområderne og storbyerne for at få løftet salget til alt fra caféer og spisesteder til Michelin-restauranter. Og så skal alt generelt normaliseres i Danmark og vores omverden. Det bidrager de seneste lempelser af mange restriktioner heldigvis til, fastslår Nelly Frees Riggelsen.

Rekordsalg hos Arla


Problemet med fraværet af gæster fra udlandet kan også mærkes hos Arla Foods. Det fortæller Camilla Blicher, leder af selskabets foodserviceafdeling i Danmark. På plussiden kan hun melde om, at salget siden den store genåbning i begyndelsen af juni er vokset støt og har nået det hidtil højeste niveau i 2021.

- Desværre lider nogle af vores kundegrupper, blandt andet lufthavnene, dog stadig, ligesom mange offentlige og private kantiner først genåbner efter sommerferien. Men nu er vi på indeks 90 i forhold til 2019 og forventer at gå ud af 2021 på det niveau. Det vil være et godt resultat alt taget i betragtning, siger Camilla Blicher.

15 procent af Arlas samlede omsætning i Danmark udgøres af salg til foodservice. Det nåede bunden med indeks 30 en uge i marts 2020 og blev holdt "i live’"af leveringerne til hospitaler og de kantiner, som fortsatte aktiviteterne, mens resten af landet var lukket.

Trods det lave salg havde Camilla Blicher og hendes kolleger i foodservice "sindssygt travlt" med blandt andet at tilpasse vareudbuddet.

Retter man blikket ud over Danmarks grænser mod Arlas udenlandske markeder, ser David Field, Global Head of Foodservice hos Arla, lyst på fremtiden. Han regner med at nå et tilfredsstillende indeks 95 for 2021 sammenlignet med salget før pandemien.

- Afmatningen i salget under coronakrisen gav os en ufrivillig pause. Den brugte vi til at styrke samarbejdet med eksisterende kunder og opdyrke nye af slagsen i lande, hvor vi ikke har stået så stærkt, blandt andet Frankrig og Holland. Desuden fokuserer vi i stigende grad på lokale kæderestauranter, som ofte er meget innovative, fortæller David Field ifølge mejeri.dk.

På globalt plan udgør foodservice cirka 10 procent af Arlas forretning.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094