23948sdkhjf

- Her er en genial emballage

Hos Nemco Emballage, der leverer emballageløsninger til en lang række danske fødevareproducenter, er salgschef Michael Borch ikke den, der normalt kaster om sig med ordet "genial".

Men han er faldet ret pladask for en nyhed på emballagemarkedet, og lige netop i dét tilfælde vil han gerne bruge betegnelsen:

- Vi er begyndt af forhandle emballage med Digimarc Barcode integreret fra den finske producent Wipak. Og det er godt nok smart, konstaterer Michael Borch.

I stedet for den sædvanlige stregkode er emballagen udstyret med en slags usynlige stregkoder, som er lagt ind i selve designet. Med en app på mobiltefonen kan man så hente en lang række informationer om produktet, og ikke kun som forbruger.

Kæmpestort potentiale

- For eksempel behøver kassemedarbejdere i supermarkeder ikke at sidde og vende emballagen for at finde stregkoden - den er gemt på alle leder og kanter. Og der kan også være information om, at emballagen er lavet af PET-folie, så man straks kan se dét, hvor man sorterer plast, nævner Nemco-sælgeren.

Han og kollegaerne præsenterer blandt andet barcode-nyheden på Nemcos messe i Aarhus i dagene 15.-19. november, ”Nemco inspirationsdage”. Det foregår i virksomhedens egne lokaler, hvor der også er sat flere pakkemaskiner op til demonstration.

Generelt vurderer Michael Borch om Nemcos emballageløsninger, at de består af cirka 15 procent pap og 85 procent plastik. Og at der nok er tale om, at omkring 20 procent p.t. er lavet af genanvendelige materialer.

- Men der er et kæmpestort potentiale for, at producenterne kan indføre mere recycling. Et slag på tasken kunne lyde, at vores løsninger kan komme op på måske 80-90 procent genanvendelige materialer, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126