23948sdkhjf

Asiens største messe for fødevarer

I sidste uge forløb SIAL China 2012, den største årlige messe for fødevare- og drikkevareindustrien i Asien.
Blandt de flere end 1.750 udstillere var en række danske, blandt andet kødeksportører som Danish Crown, Tican og BHJ. På messen var også Småkagevirksomheden Coronet Cake Company ApS, samt Flødebollevirksomheden Samba som oplevede stor interesse for deres søde sager fra kineserne.

En dag på fødevaremessen vil efterlade de fleste med eksakt samme indtryk, som de tidlige opdagelsesrejsende i Kina, nemlig at ”kineserne er utroligt optagede af mad”.

I den kinesiske kultur er mad i centrum ved de fleste sociale interaktioner, og i takt med en voksende middelklasse og stigende interesse for udenlandske delikatesser åbner det muligheder for mange danske virksomheder.

Stigende velstand
Kinas økonomi vokser kraftigt og det forventes, at middelklassen i byerne runder 400 millioner i 2020. Deres præferencer er under hastig forandring, og interessen for vestlige fødevarer er stærkt stigende i landet.

Som følge af, at flere kinesere finder vestlige fødevarer både interessante og en berigelse i deres dagligdag, var der et stærkt fremmøde på messen. Fra messearrangørernes side forventes et samlet antal besøgende på hele 40.000, hvilket er 20 procent mere end året før og et godt tegn på den store vækst industrien oplever.

Snart verdens største marked
Grundet landets størrelse og den stigende velstand forventes det, at Kina i 2018 bliver verdens største importør af fødevarer. Den danske slagterivirksomhed Tican har i fire år solgt svinekød og biprodukter til det kinesiske marked med DI’s hjælp, og deres ansatte på DI’s kinesiske kontor har formået at gøre Kina til Ticans i overvældende grad største marked for biprodukter, samt skabt betydelige overskud. I år havde Tican også en stand på SIAL China, og de ser gode muligheder ved selv at være til stede på messer i Kina.

- Vi havde en god messe i år og var i direkte kontakt med mange af vores nuværende kunder, der kommer fra hele Kina. Ydermere fik vi mange gode nye kontakter, som hjælper os med at nå ud til endnu flere kinesiske kunder, udtaler Maggie Wan, Sales Manager China, Tican Fresh Meat A/S.

Kom i gang på det kinesiske marked
DI tilbyder nu, at danske virksomheder kan gå sammen om en delt kinesisk Channel Manager, som kan assistere med at få danske produkter ind på det kinesiske fødevaremarked – uden at de danske virksomheder skal lave en virksomhedsetablering i Kina.

DI i Kina vil hjælpe med at finde en relevant medarbejder, som efterfølgende kommer til at sidde på DI’s kontor, men arbejder 100 procent for de virksomheder, som vedkommende er ansat for. Derudover laver DI’s medarbejdere rapportering hjem til de danske virksomheder og kontrollerer, at medarbejderen overholder aftaler og handler i virksomhedernes interesse.

- Det kinesiske fødevaremarked er uden sammenligning det mest interessante blandt verdens vækstøkonomier. Der er utrolig dynamik og flere nichér med store muligheder. Grundet stigende velstand og øget fokus på fødevaresikkerhed er der en langt større villighed til at betale for kvalitet i de større byer end tidligere – og højvækstbyerne i anden og tredje kategori kommer hastigt med. Vi ser nu og på sigt store muligheder for danske fødevarevirksomheder, der kan og vil engagere sig i Kina, udtaler Glen Mikkelsen, Managing Director for DI-Asia Base i Kina.

Kilde: DI Asia Base

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113