23948sdkhjf

Foodservicesektoren har vendt corona-nedgang på milliardmarked

Salget af økologiske fødevarer til restauranter, kantiner, cafeterier og køkkener steg fem procent i 2021 efter et fald i 2020 på grund af  corona-nedlukninger.

Det konstaterer Landbrug & Fødevarer, L&F, i en pressemeddelelse med henvisning til nye tal fra Danmarks Statistik.

Der blev sidste i alt solgt økologi for 2.116 millioner kroner til foodservicesektoren.

- Vi havde forventet, at økologisalget til restauranter, kantiner og køkkener med videre igen ville stige, nu hvor det nogle måneder inde i 2021 igen blev muligt at have åbent. Og det er godt at se den store opbakning til økologien, og at vi er på vej tilbage til niveauet fra før corona-pandemien, siger Kristian Ploug Grut, der er seniorkonsulent i Marked og Ernæring i Landbrug & Fødevarer.

Det økologiske salg på 2.116 millioner kroner udgjorde 13 pct. af det samlede salg til foodservicesektoren. De største økologiske varegrupper var kolonialvarer med et salg på 767 millioner kroner samt mejerivarer og æg med 649 millioner.

Offentlige køkkener er de største aftagere af økologiske fødevarer med 46 procent af salget i foodservicesektoren, mens 32 procent sidste år gik til til hoteller og restauranter. Kantiner på private arbejdspladser aftog i alt 16 procent af økologisalget.

Coronaen har bevirket, at det på mange arbejdspladser er blevet mere almindeligt med hjemmearbejde, og det kan tænkes at påvirke salget til de private arbejdspladser, hvor vi ellers oplever, at mange storkøkkener prioriterer de økologiske råvarer højt, forklarer Kristian Ploug Grut.

- Vi oplever, at der er stor efterspørgsel på økologiske råvarer i mange restauranter og hoteller, hvor gæster forventer, at der er økologiske råvarer til for eksempel morgenmaden, siger han.

Den høje inflation og prisstigninger for både konventionelle og økologiske fødevarer forventes at påvirke væksten i salget af økologi til foodservicesektoren.

- Der har generelt været en fin vækst i økologisalget i første halvår i år, men det er usikkert, om prisstigningerne sætter væksten på pause i de kommende måneder – det er for tidligt at svare på. Både offentlige og private storkøkkener har dog hidtil været gode til at efterspørge troværdige, danske økologiske råvarer, og det forventer vi også, at de fortsætter med på trods af de aktuelle prisstigninger på fødevarerne, siger seniorkonsulenten.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.112