23948sdkhjf

Guide: Få succes med eksport til USA

Fødevarebranchen har gode muligheder for at være en del af den nuværende eksportvækst i USA. Læs fem gode råd til amerikansk eksportsucces her.
Eksporten til USA er hastigt opadgående.

I løbet af årets første seks måneder steg eksporten med 28 procent, og det får nu Udenrigsministeriet til at opjustere de samlede forventninger til danske virksomheders varesalg i USA til 44 mia. kr. i 2012.

Det er 16 procent bedre end sidste år, og selv om fremgangen primært skyldes salg af lægemidler og vindmøller, kan fødevareindustrien også sagtens være en del af eksportvæksten.

- Vi har en betydelig eksport af svinekød og mejeriprodukter til USA, og også et område som småkager er i vækst. Chokolade og marmelade er andre mindre segmenter. Vi ser også, at eksporten af maskiner og udstyr til agroindustrien er i fremgang, siger Ole Linnet Juul, branchedirektør i DI Fødevarer, til Food Supply og fortsætter:

- Den danske fødevareindustris tilstedeværelse i USA er kendetegnet ved sine betydelige investeringer i kød- og mejerisektoren og både Danish Crown og Arla Foods er i gang med større udvidelser.

Små og mellemstore virksomheder på vej
Jarl Frijs-Madsen er dansk generalkonsul i USA og sidder samtidig i ledelsen af Eksportrådet i USA.

Han bekræfter, at fremgangen især skyldes, at en række store, danske virksomheder har fået etableret sig på det amerikanske marked men understreger, at de mindre virksomheder nu følger efter.

Alene sidste år hjalp Eksportrådet i USA 587 danske virksomheder på det amerikanske marked sidste år, og langt størstedelen af disse var små og mellemstore virksomheder.

Fem gode råd til eksportsucces i USA
Men hvordan kommer man overhovedet i gang? Jarl Frijs-Madsen giver her interesserede virksomheder fem gode råd til, hvordan det er muligt at opnå succes med eksport i USA:

1. Lad jer ikke afskrække af det amerikanske markeds størrelse. Det kan brydes ned i delmarkeder. Se på mulighederne.

2. Overvej grundigt hvilken entrance strategi I vil lave. Er den realistisk? Har I ressourcerne til at føre den ud i livet?

3. Søg rådgivning hos Eksportrådet i USA, DI eller andre rådgivere, som kender markedet godt. Find de rigtige amerikanske samarbejdspartnere fra starten.

4. Få afdækket aspekterne omkring produktansvar. Det skal tages alvorligt, men bør ikke afskrække.

5. Lav en realistisk vurdering af jeres produkts salgspris baseret på en dollarkurs, der er fx 10% lavere end den nuværende, så der stadig er margin ved et dollarkursfald. Husk også, at distributionsomkostninger i USA kan være høje.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078