23948sdkhjf

Mens oksekødssalget sprudler, lider Danish Crowns konkurrenceevne på grisemarkedet

Forskellen på Danish Crowns præstationer på henholdsvis okse- og grisekødsmarkedet er som nat og dag.

I den første halvdel af 2022 slog priserne på oksekød den ene rekord efter den anden.

Trods en vigende efterspørgsel i den anden halvdel som konsekvens af inflation og stigende forbrugerpriser, løftede Danish Crown Beef omsætningen med 28 procent fra 4,7 milliarder til 6 milliarder kroner. Stigningen er båret af en god efterspørgsel på dansk oksekød og et generelt lavt udbud på tværs af de europæiske markeder.

Resultatet betyder, at efterbetalingen for ejernes leverancer kan hæves fra 130 til 135 øre per kilo.

- Rigtig trist

Selvom restbetalingen for grise bliver 130 øre per kilo og 110 øre per kilo for søer, glæder de danske griseproducenter, vækker resten af årsresultatet bekymring blandt dem.

Regnskabet viser nemlig, at Danish Crown ikke når sit mål om en afregning til sine leverandører på 60 øre over konkurrenterne i Europa, skriver Landbrugsavisen.

Tværtimod ligger afregningen 74 øre under de europæiske konkurrenter, og formanden for Danske Svineproducenter, Jeppe Bloch Nielsen, som ikke er andelshaver i Danish Crown, men leverer til Danepork, er skuffet over, at slagterigiganten har tabt pusten.

- Det er rigtig trist, at vi er de bedste til at producere i Europa med de lavest mulige omkostninger, når afsætningsleddet ikke kan følge med. Det er aldrig fornuftigt, at man halter efter resten af Europa, siger han til Landbrugsavisen.

- Vi lykkedes med alt

I Danish Crown Beef mener administrerende direktør, Finn Klostermann, at oksekødsforretningen står stærkere end den har gjort længe:

- De første 9-10 måneder af regnskabsåret lykkedes alt, hvad vi rørte ved, men hen over sommeren begyndte vi også at mærke konsekvenserne af den hidsige inflation som en nedgang i efterspørgslen. Derfor gælder det nu om at fastholde den position i markedet, vi har skabt over de senere år, blandt andet båret af en høj grad af innovation og nye produkter, men også et fokus på bæredygtighed og dyrevelfærd, siger han i en pressemeddelelse.

Finn Klostermann fremhæver driften på tværs af Danish Crown Beefs slagterier i Holsted og Aalborg samt de tyske lokationer i Husum og Teterow.

Fra forædlingsfabrikken i Sdr. Felding er der lanceret en række nye produkter til både eksport og det danske hjemmemarked, og salgssuccesen Burger Boost har fortsat fremgangen med næsten en fordobling af salget det seneste år.

Også hudeselskabet Scan-Hide har ifølge kødgiganten fastholdt en indtjening på et højt niveau og har gennem hele året bidraget til den rekordhøje afregning på kreaturer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079